80
BEDRE PROSESSER FOR ORGANISASJONSUTVIKLING
Hver deltaker får tid til refleksjon og til å trekke ut tre personer
som da representerer en verdi for dem. Det er ikke noe i veien for å
låne samme bilde. Bildene er et middel til kommunikasjon. Man går
runden rundt bordet og hver deltaker sier hvorfor man har valgt den
personen og den verdien de representerer. Her kan det gjerne bli litt
diskusjoner om personen virkelig står for dette. Dette er interessant
dialogmessig og ikke problematisk for prosessen. Men det er som
fasilitator viktig å understreke at det ikke handler om å vinne en
diskusjon, men å få frem en verdi.
Alle går runden rundt bordet. Her kan del være lurt å ha et felles
flipoverark. Det er hensiktsmessig å se om man har overlapp og
prøve å redusere antallet verdier der det er åpenbart dublering eller
at man har brukt litt ulike ord om samme verdi. På en annen side
trenger man ikke å være for hard. Reduseringen kan komme senere.
Gruppene henger opp sitt flipoverark i plenum til deling. Hver
gruppe redegjør kort for sine verdier.
Samlet sett har man mange verdier. Det kan være lurt å få deltakerne
etter den korte introduksjonen, til å gå rundt og småprate om
verdiene samt å reflektere. Slike pauser bruker vi også til å legge opp
strategien videre og her er dialog med oppdragsgiver viktig.
• Har man en så tydelig retning at man som gruppe jobber videre
med det gitt at dublering og sammenfall gjør listen kortere?
• Skal man la det modne og la en redaksjonsgruppe ta arbeidet
videre for deretter komme tilbake?
• Skal man la det modne, men følge opp med en søkekonferanse
der en jobber med det videre og konkretiserer og beslutter?
• Skal man tillate seg en kvantitativ vekting som vil si noe, men
ikke alt?
• Kan man presentere bredden i de verdiene man har kommet
frem til og teste de ut på brukerne gjennom BOT?