Table of Contents Table of Contents
Previous Page  82 / 100 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 82 / 100 Next Page
Page Background

80

BEDRE PROSESSER FOR ORGANISASJONSUTVIKLING

Hver deltaker får tid til refleksjon og til å trekke ut tre personer

som da representerer en verdi for dem. Det er ikke noe i veien for å

låne samme bilde. Bildene er et middel til kommunikasjon. Man går

runden rundt bordet og hver deltaker sier hvorfor man har valgt den

personen og den verdien de representerer. Her kan det gjerne bli litt

diskusjoner om personen virkelig står for dette. Dette er interessant

dialogmessig og ikke problematisk for prosessen. Men det er som

fasilitator viktig å understreke at det ikke handler om å vinne en

diskusjon, men å få frem en verdi.

Alle går runden rundt bordet. Her kan del være lurt å ha et felles

flipoverark. Det er hensiktsmessig å se om man har overlapp og

prøve å redusere antallet verdier der det er åpenbart dublering eller

at man har brukt litt ulike ord om samme verdi. På en annen side

trenger man ikke å være for hard. Reduseringen kan komme senere.

Gruppene henger opp sitt flipoverark i plenum til deling. Hver

gruppe redegjør kort for sine verdier.

Samlet sett har man mange verdier. Det kan være lurt å få deltakerne

etter den korte introduksjonen, til å gå rundt og småprate om

verdiene samt å reflektere. Slike pauser bruker vi også til å legge opp

strategien videre og her er dialog med oppdragsgiver viktig.

• Har man en så tydelig retning at man som gruppe jobber videre

med det gitt at dublering og sammenfall gjør listen kortere?

• Skal man la det modne og la en redaksjonsgruppe ta arbeidet

videre for deretter komme tilbake?

• Skal man la det modne, men følge opp med en søkekonferanse

der en jobber med det videre og konkretiserer og beslutter?

• Skal man tillate seg en kvantitativ vekting som vil si noe, men

ikke alt?

• Kan man presentere bredden i de verdiene man har kommet

frem til og teste de ut på brukerne gjennom BOT?