Table of Contents Table of Contents
Previous Page  79 / 100 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 79 / 100 Next Page
Page Background

77

BEDRE PROSESSER FOR ORGANISASJONSUTVIKLING

Gangen i prosessen er som følger:

1. Åpning ved fasilitator som ønsker velkommen på

vegne av organisasjonen/enheten.

2. Kort presentasjon av opplegget og leder presenterer

seg kort.

3. Kort presentasjon av deltakerne.

4. Gjennomgang av spørsmål.

5. Oppsummering av fasilitator.

6. Leder responderer på hva hun eller han har hørt.

Ved en slik prosess ble det avdekket stor forskjell mellom

saksbehandlerne. Dette er typisk som andre undersøkelser som

medarbeiderundersøkelser ikke ville avdekket. Det er også vanskelig

å avdekke gjennom spørreskjema eller intervju av den enkelte

bruker. I dette aktuelle møtet kom det frem at to mødre med barn

med nøyaktig samme utfordringer hadde svært faktisk (ikke bare

opplevd) forskjell i service som ble ytt. Dette var selvsagt svært

problematisk etisk sett og dette ble tatt tak i. Det er altså kun to

historier, men avslører prinsipielt vanskelige forhold. Lederen har

fått del i det og det er bevitnet av andre.

Vi mener at det må lages en oppsummering fra møtet der personlige

forhold er anonymisert og som sendes alle deltakerne. Dette

for å vise at punktene er tatt ned på en ordentlig måte og det

gies anledning til deltakerne å komme med andre innspill eller

opprettholde dialogen. Det er bedre med brukere som sier i fra

direkte til deg kontra de som holder frustrasjon eller misnøye for

seg eller deler det i fora der du ikke har tilgang. Leder må stå på

kopilisten. Saksbehandling av saker som er kommet inn ivaretas av

leder eller personer som delegeres oppgaven.

Dette er en metode som gir mye med forholdsvis få ressurser. Det

er en viktig prosess i seg selv, men den kan også kombineres med

andre metoder. F.eks. kan en ha det som input før en søkekonferanse

eller en SWOT- analyse. Men en kan også bruke BOT som en