![Show Menu](styles/mobile-menu.png)
![Page Background](./../common/page-substrates/page0079.png)
77
BEDRE PROSESSER FOR ORGANISASJONSUTVIKLING
Gangen i prosessen er som følger:
1. Åpning ved fasilitator som ønsker velkommen på
vegne av organisasjonen/enheten.
2. Kort presentasjon av opplegget og leder presenterer
seg kort.
3. Kort presentasjon av deltakerne.
4. Gjennomgang av spørsmål.
5. Oppsummering av fasilitator.
6. Leder responderer på hva hun eller han har hørt.
Ved en slik prosess ble det avdekket stor forskjell mellom
saksbehandlerne. Dette er typisk som andre undersøkelser som
medarbeiderundersøkelser ikke ville avdekket. Det er også vanskelig
å avdekke gjennom spørreskjema eller intervju av den enkelte
bruker. I dette aktuelle møtet kom det frem at to mødre med barn
med nøyaktig samme utfordringer hadde svært faktisk (ikke bare
opplevd) forskjell i service som ble ytt. Dette var selvsagt svært
problematisk etisk sett og dette ble tatt tak i. Det er altså kun to
historier, men avslører prinsipielt vanskelige forhold. Lederen har
fått del i det og det er bevitnet av andre.
Vi mener at det må lages en oppsummering fra møtet der personlige
forhold er anonymisert og som sendes alle deltakerne. Dette
for å vise at punktene er tatt ned på en ordentlig måte og det
gies anledning til deltakerne å komme med andre innspill eller
opprettholde dialogen. Det er bedre med brukere som sier i fra
direkte til deg kontra de som holder frustrasjon eller misnøye for
seg eller deler det i fora der du ikke har tilgang. Leder må stå på
kopilisten. Saksbehandling av saker som er kommet inn ivaretas av
leder eller personer som delegeres oppgaven.
Dette er en metode som gir mye med forholdsvis få ressurser. Det
er en viktig prosess i seg selv, men den kan også kombineres med
andre metoder. F.eks. kan en ha det som input før en søkekonferanse
eller en SWOT- analyse. Men en kan også bruke BOT som en