83
BEDRE PROSESSER FOR ORGANISASJONSUTVIKLING
er inspirert eller har likhetstrekk med LØFT- fokus. Hadde temaet for
fremtidsbildet vært et godt arbeidsmiljø, så har man kanskje en basis
i arbeidsmiljøundersøkelse og en tidligere gjennomgang av det.
Gruppene brukte ca. 30 minutter på dette. Deretter fikk de 1,5
time til å skape storyen. Det er viktig i denne metoden at de først
fokuserer på hva som er budskapet, slik at de ikke blir for opphengt i
type medie (radio, tv, eller form slik som intervju eller debatt).
Deretter fikk de en time på å lage presentasjonen/scriptet. Deretter
skulle dette presenteres i plenum.
Plenumspresentasjonen viste en stor kreativitet og variasjon
over hva de ulike gruppene ønsket å formidle. En av fasilitatorene
noterte ned stikkord som senere ble vist etter alle forestillingene og
gjennomgått kort. Dette var mer for å sjekke ut at ikke noe poeng var
blitt forbigått. En annen viktig faktor er at denne delen runder det
hele av og kan gi rom for ytterligere refleksjon. Dette er viktig da det
er selve underholdningen som blir stående i fokus.
1.
Introduksjon
2.
Refleksjon i grupper
3.
Utvikling av budskapet
4.
Utarbeidelse av presentasjonsformen
5.
Plenum
6.
Nedtaking av poenger og ytterligere refleksjon
Vår erfaring er at dette er en litt artig og spennende metode som
bidrar til kreativitet og å tenke nytt. Ved å se fremover kan man
lettere se en ønskverdig fremtid uten at man blir for bundet av
hindringer og begrensninger. Metoden bør rammes inn av andre
metoder da det er en fare at det kun på egen hånd kan bli litt mye
«happening» (metoden i seg selv kommer i fokus og budskapet
drukner). Vår erfaring er at det kommer frem mange budskap og
vi ser det som svært viktig å ta de ned. At man tar en TV- debatt
til punkter på Power Point bidrar selvsagt til en omforming og at
meningsinnholdet endres.