Table of Contents Table of Contents
Previous Page  72 / 100 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 72 / 100 Next Page
Page Background

70

BEDRE PROSESSER FOR ORGANISASJONSUTVIKLING

Når vi skal analyser en organisasjons styrker og svakheter så ser en

på interne forhold som er:

- Personalet

- Ledelsen

- Økonomien

- Konkurransemidlene (Slik som kompetanse, kunnskap og

utstyr)

Dette er faktorer som en mer direkte kan påvirke. Når det gjelder

eksterne forhold så kan disse ikke påvirkes direkte. De eksterne

forholdne er:

- Kundene

- Konkurrentene

- Leverandører

- Økonomiske rammebetingelser

- Markedsmessige rammebetingelser

- Politiske rammebetingelser

- Juridiske rammebetingelser

Metoden er godt egnet til heterogene grupper da det kan gi innspill

fra ulike sider ved organisasjonen. Ledergrupper eller styrer har

vært gjennom slike øvelser. Men man kan gjerne i tråd med ånden

i denne boken inkludere hele eller større deler av organisasjonen.

Det gir et godt bilde av organisasjonen og et godt bilde på valg

virksomheten må ta. Siden den tar så kort tid, er kostnadene

heller ikke avskrekkende da det kan taes innenfor rammene av et

avdelingsmøte eller allmøte. Variasjonene er mange. Alle gruppene

kan delta i alt. En anbefaler da deling i plenum. F. eks. kan to grupper

plukkes ut til å dele sine punkter. De øvrige gruppene kan supplere

om det er noe som mangler. Så går man videre. Det anbefales å starte

i rekkefølgen med å fokusere på de interne styrkene først, deretter de

interne svakheter. Deretter tar man ytre muligheter og ytre trusler.

Styrker er ønskelig å fokusere på først. Interne forhold både styrker

og svakheter er greiest å starte med. Eksterne muligheter går gjerne

også greit, men erfaringsmessig er eksterne trusler vanskeligst for

deltakerne uten at vi har noe entydig svar på det. Men nettopp derfor

er det greiest pedagogisk å ta dette til slutt.