70
BEDRE PROSESSER FOR ORGANISASJONSUTVIKLING
Når vi skal analyser en organisasjons styrker og svakheter så ser en
på interne forhold som er:
- Personalet
- Ledelsen
- Økonomien
- Konkurransemidlene (Slik som kompetanse, kunnskap og
utstyr)
Dette er faktorer som en mer direkte kan påvirke. Når det gjelder
eksterne forhold så kan disse ikke påvirkes direkte. De eksterne
forholdne er:
- Kundene
- Konkurrentene
- Leverandører
- Økonomiske rammebetingelser
- Markedsmessige rammebetingelser
- Politiske rammebetingelser
- Juridiske rammebetingelser
Metoden er godt egnet til heterogene grupper da det kan gi innspill
fra ulike sider ved organisasjonen. Ledergrupper eller styrer har
vært gjennom slike øvelser. Men man kan gjerne i tråd med ånden
i denne boken inkludere hele eller større deler av organisasjonen.
Det gir et godt bilde av organisasjonen og et godt bilde på valg
virksomheten må ta. Siden den tar så kort tid, er kostnadene
heller ikke avskrekkende da det kan taes innenfor rammene av et
avdelingsmøte eller allmøte. Variasjonene er mange. Alle gruppene
kan delta i alt. En anbefaler da deling i plenum. F. eks. kan to grupper
plukkes ut til å dele sine punkter. De øvrige gruppene kan supplere
om det er noe som mangler. Så går man videre. Det anbefales å starte
i rekkefølgen med å fokusere på de interne styrkene først, deretter de
interne svakheter. Deretter tar man ytre muligheter og ytre trusler.
Styrker er ønskelig å fokusere på først. Interne forhold både styrker
og svakheter er greiest å starte med. Eksterne muligheter går gjerne
også greit, men erfaringsmessig er eksterne trusler vanskeligst for
deltakerne uten at vi har noe entydig svar på det. Men nettopp derfor
er det greiest pedagogisk å ta dette til slutt.