69
BEDRE PROSESSER FOR ORGANISASJONSUTVIKLING
SWOT- analyse
SWOT har sitt utspring som metoder for strategiutvikling både fra
private og offentlige organisasjoner. I noen miljø kalles den SOFT-
analyse, men metoden er den samme. SWOT står for:
S- Strength (styrker)
W-Weaknesses (svakheter)
O- Opportunities (muligheter)
T- Threats (trusler)
Metoden er svært logisk og enkel å forstå og følge. Den strukturer
deltakerne til å fokusere på ulike kategorier- både muligheter
og begrensninger innad og utad i organisasjonen. Når en har
gjennomført analysen, får en et godt og oversiktlig bilde over hvor
organisasjonen står og hvilke strategiske handlingsmuligheter man
har. Metoden er lite tidkrevende. Ofte vil man komme langt med et
par timer for å ha et utgangspunkt. Metoden er ikke for detaljert,
men en fare som vi skal komme tilbake til er at analysen blir litt
«quick fix». Poenget er at man kan brainstorme i grupper på kort tid
og få opp mange nyttige momenter. Men en bør bruke det som en
guide og ikke som en oppskrift. F.eks. kan det være at nye muligheter
er identifisert, men før man å gå videre kan man bestemme at
dette må bli gjenstand for en ny analyse. Det er riktig å si at det er
et utgangspunkt og startsted i planlegging. En kan utmerket bruke
SWOT som en del av analysen i organisasjonen og deretter sette i
verk andre metoder for løse utfordringene. En mulighet er også å
kjøre SWOT- analyser årlig for å trene organisasjonen i bruken slik at
det blir en naturlig del av måten man opererer på.
Men metoden er effektiv om deltakerne har et fokus på
brainstorming og at man evner å bruke alle i gruppen på en god
måte.