Table of Contents Table of Contents
Previous Page  71 / 100 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 71 / 100 Next Page
Page Background

69

BEDRE PROSESSER FOR ORGANISASJONSUTVIKLING

SWOT- analyse

SWOT har sitt utspring som metoder for strategiutvikling både fra

private og offentlige organisasjoner. I noen miljø kalles den SOFT-

analyse, men metoden er den samme. SWOT står for:

S- Strength (styrker)

W-Weaknesses (svakheter)

O- Opportunities (muligheter)

T- Threats (trusler)

Metoden er svært logisk og enkel å forstå og følge. Den strukturer

deltakerne til å fokusere på ulike kategorier- både muligheter

og begrensninger innad og utad i organisasjonen. Når en har

gjennomført analysen, får en et godt og oversiktlig bilde over hvor

organisasjonen står og hvilke strategiske handlingsmuligheter man

har. Metoden er lite tidkrevende. Ofte vil man komme langt med et

par timer for å ha et utgangspunkt. Metoden er ikke for detaljert,

men en fare som vi skal komme tilbake til er at analysen blir litt

«quick fix». Poenget er at man kan brainstorme i grupper på kort tid

og få opp mange nyttige momenter. Men en bør bruke det som en

guide og ikke som en oppskrift. F.eks. kan det være at nye muligheter

er identifisert, men før man å gå videre kan man bestemme at

dette må bli gjenstand for en ny analyse. Det er riktig å si at det er

et utgangspunkt og startsted i planlegging. En kan utmerket bruke

SWOT som en del av analysen i organisasjonen og deretter sette i

verk andre metoder for løse utfordringene. En mulighet er også å

kjøre SWOT- analyser årlig for å trene organisasjonen i bruken slik at

det blir en naturlig del av måten man opererer på.

Men metoden er effektiv om deltakerne har et fokus på

brainstorming og at man evner å bruke alle i gruppen på en god

måte.