

40
BEDRE PROSESSER FOR ORGANISASJONSUTVIKLING
utstyrt med en kjeledress med masse rare lapper og ting festet til
kjeledressen. Han gikk gjennom byen med ung instruktør. Folk så
på ham og pekte og lo. Da han kom tilbake etter noen timer i byen,
spurte han instruktøren om formålet.
Svaret var: ”Var det ikke kult, da”?
Det kreative kjøleskap
Formål: Demonstrere brainstorming individuelt og i gruppe. Den er
godt egnet til å skape engasjement i grupper og er en fin ”icebreaker”.
Kreativt kjøleskap demonstrerer forskjeller i prestasjoner mellom
beste individ og gruppe. Det presiseres til slutt at det ikke er
konkurransen som er poenget, men forskjellen mellom det individet
presterer og det som det kollektive presterer.
Utstyr:
Penn og papir, flipoverark, tusjer og tape.
Individuell del:
Du skal nå alene skrive ned så mange som mulig
alternative bruk av kjøleskap. Tid til disposisjon er 4 minutter.
Instruktør passer tiden og melder 1 minutt igjen og et halvt minutt
igjen. Poenget er å skape litt stress og nerve.
Når tiden er ute spør instruktør hvor mange forslag den enkelte har
godt synlig på tavle eller flipoverark. Bare tallet skrives ned, ikke
forslagene.
Gruppeoppgave:
Deltakerne går sammen i grupper og skal
i fellesskap komme frem til så mange forslag som mulig. Alle
forslagene skrives ned på flipoverark. Tid til disposisjon er 10
minutter.
Når tiden er ute så henges forslagene opp med tape i lokalet. En
representant for hver gruppe leser opp alle forslagene. Antall forslag
telles opp. Applaus etter hver presentasjon.