Table of Contents Table of Contents
Previous Page  42 / 100 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 42 / 100 Next Page
Page Background

40

BEDRE PROSESSER FOR ORGANISASJONSUTVIKLING

utstyrt med en kjeledress med masse rare lapper og ting festet til

kjeledressen. Han gikk gjennom byen med ung instruktør. Folk så

på ham og pekte og lo. Da han kom tilbake etter noen timer i byen,

spurte han instruktøren om formålet.

Svaret var: ”Var det ikke kult, da”?

Det kreative kjøleskap

Formål: Demonstrere brainstorming individuelt og i gruppe. Den er

godt egnet til å skape engasjement i grupper og er en fin ”icebreaker”.

Kreativt kjøleskap demonstrerer forskjeller i prestasjoner mellom

beste individ og gruppe. Det presiseres til slutt at det ikke er

konkurransen som er poenget, men forskjellen mellom det individet

presterer og det som det kollektive presterer.

Utstyr:

Penn og papir, flipoverark, tusjer og tape.

Individuell del:

Du skal nå alene skrive ned så mange som mulig

alternative bruk av kjøleskap. Tid til disposisjon er 4 minutter.

Instruktør passer tiden og melder 1 minutt igjen og et halvt minutt

igjen. Poenget er å skape litt stress og nerve.

Når tiden er ute spør instruktør hvor mange forslag den enkelte har

godt synlig på tavle eller flipoverark. Bare tallet skrives ned, ikke

forslagene.

Gruppeoppgave:

Deltakerne går sammen i grupper og skal

i fellesskap komme frem til så mange forslag som mulig. Alle

forslagene skrives ned på flipoverark. Tid til disposisjon er 10

minutter.

Når tiden er ute så henges forslagene opp med tape i lokalet. En

representant for hver gruppe leser opp alle forslagene. Antall forslag

telles opp. Applaus etter hver presentasjon.