38
BEDRE PROSESSER FOR ORGANISASJONSUTVIKLING
Når det gjelder hvordan man sitter, så er det noe en som fasilitator
må ha et bevisst forhold til og noe som også bør avklares med
oppdragsgiver. Generelt er klasseromsinndeling mindre egnet
da en sitter og ser på ryggen til vedkommende foran og en får en
tradisjonell klasserominndeling. Utfordringen er at mange kjenner
seg igjen i dette og kan innta en litt for passiv elevrolle. Et annet
forhold som en av forfatterne så ved en skole var at lærerne satte
seg i sine grupperinger. En lærer sa rett ut og uten filter; «Jeg skal
ikke sitte med SFO!» Her måtte en gå inn og si at en var der for å
ivareta skolens elver og at SFO og skoleansatte bidro på lik linje.
Generelt sett er hestesko godt egnet. En kommer på linje, det
blir ikke gruppedannelser. Alle er like synlige og alle ser det som
foregår fremme ved tavla eller podiet. Skal en ha «world café»
kan en like gjerne sitte ved cafébordene da all aktivitet foregår
der. Ved en utviklingsprosess hadde vi ulike behov gjennom de
tre dagene utviklingsseminaret foregikk. Vi landet på cafébord i
fiskebeinsmønster. Det gav gode muligheter for deltakerne å se
fremover (en tilpasset bare stolene), samtidig som en raskt kom inn
i gruppediskusjoner og slapp forflytning. Som fasilitatorer kunne vi
lett gå rundt og få en føling med hva som foregikk. Når diskusjonene
var ferdige, kunne vi gå med mikrofon og hente ut essensen fra
gruppenes diskusjoner som ble delt i plenum.
Hva trenger fasilitatoren å stille med?
Foruten en god dreiebok, så må man ha med seg;
• PC/Mac
• Minnepinner
• Eventuell egen projektor om det ikke er på et hotell eller at det
ikke er i organisasjonens egne lokaler
• Skrivesaker til seg selv
• Skrivesaker til deltakerne (ikke stol på at folk har det med, ikke
alle hoteller, konferanseaktører er like godt utrustet eller er
flinke til å fylle etter)
• Gullapper