36
BEDRE PROSESSER FOR ORGANISASJONSUTVIKLING
formål og tider, pluss noter til deg selv som fasilitator med viktige
momenter å passe på og ivareta. Det er altså et detaljert manus
for gjennomføringen. Noen oppdragsgivere vil kreve å se den. Det
er bare rett og rimelig. Vi tenker at denne må uansett utvikles og
at den uansett må kommuniseres med kunden. Det er en viktig
kvalitetssikring og bidrar til å styre forventningen.
Rommene er gitt av organisasjonen man jobber for. Et annet
forhold, som du som fasilitatorer heller ikke har kontroll med er
møterommet. Enten stiller organisasjonen med egne rom eller så har
de bestilt på et hotell. Det er uansett viktig å få rede på møterommets
utforming. Det er lite vits i å planlegge å bruke en hesteskoformasjon
dersom det ikke er plass til det eller at det som er avsatt er et
auditorium med fastmonterte stoler. Å finne ut hvilke muligheter
det er i rommet, er helt klart viktig å få avklart. Vi anbefaler å
besiktige rommet på forhånd. Andre ganger er det ikke mulig da
utviklingsseminaret foregår i utlandet. Da blir dette gjort dagen før
og vi synes ofte det er hensiktsmessig å plassere bord og stoler på
egen hånd. Det tar ikke så mye tid og da får en det som en vil. En kan
også selv sjekke for belysning og sikt mot tavla/ projektor. En kan
også teste hvor godt lyden holder. Kan en unngå mikrofon, er det
en stor fordel, men noen ganger må man ha det grunnet både antall
deltakere og størrelse på rommet. Vi har også fasilitert prosesser der
mange har vært hørselshemmet og da er selvsagt kravet til teleslynge
viktig og at dette fungerer.
Et annet forhold er muligheter for inndeling i mindre grupper for
diskusjoner dersom prosessen krever det. Hvilke muligheter finnes
der? Med 50 deltakere med gruppe på 6-7 personer så kan dette
være kritisk. Rommets utforming er gjerne dimensjonerende for
hvordan man kan sitte. Men vi ønsker å vise de muligheter som
finnes.