44
BEDRE PROSESSER FOR ORGANISASJONSUTVIKLING
2. Generering av ideer
Dette er en fase der en som fasilitator må være nøye eller at om man
ikke har fasilitator slik at selvjustisen er stor. Det sentrale her er at
man åpner opp og at kommentarer eller vurderinger eller evaluering
ikke er tillatt. Dette er en regel som må tydelig kommuniseres og
eventuelt gjentaes om noen bryter regelen.
Vi anbefaler at hvert medlem får tid for seg selv til å tenke og
reflektere. I tillegg skrives ideene, stikkordene ned på gullapper.
Dette må forsterkes av den som leder sesjonen. Poenget er at denne
fremgangsmåten gjør følgende:
• Det gir rom for å tenke
• Å skrive ned noe som skal legges frem forplikter
Faren er ellers at noen begynner å komme med ideer, gjerne de som
fra før kommer med ideer og som er vant til å snakke. De stille og
innadvendte inntar gjerne sin vante rolle også. Starter man med ideer
fra en side av rommet vil gjerne ideene «tørke ut mot slutten» og
man får kommentarer som
«Jeg er enig i det som er sagt før, det meste
er sagt» Eller: «Andre har mer kunnskap og min mening er ikke viktig».
etc. Vi har svært gode erfaringer med å skrive ned på lapp. Noe som
tilsynelatende er likt er faktisk
vesentforskjellig.
Hun som tenkte på
«arbeidsmiljø» tenkte først og fremst på en hyggelig kantine, mens
kollegaen tenkte hvordan en som kollega prater med hverandre.
En kan gjerne her legge inn en summing to og to for at folk skal
begynne å dele og formidle.
3. Opplisting av ideer i fellesskap
Her inviteres alle til å komme med gullappene sine og henge de opp
og kort si hva en hadde tenkt. Vi liker å bruke en tavle eller vegg
da folk får beveget seg opp og en får kontroll på gullappene. En
kan gjerne få alle til å reise seg først og så gå bort etter tur. Når det
kommer på veggen så er lappene synlige. Igjen er det ikke lov med
kommentarer eller evaluering.