

41
BEDRE PROSESSER FOR ORGANISASJONSUTVIKLING
Poeng:
Gruppene vil gjerne komme frem til mange flere forslag enn
summen av de enkelte forslag som de brakte med seg inn i gruppen.
Instruktør påpeker at en del av forslagene har blitt til som følge av
gruppeprosessen.
Papirflyøvelse
Dette er en morsom og praktisk øvelse som krever et litt stort rom
uten hindringer (stort møterom, foaje, gymsal etc.) en pakke med A4
ark, målbånd og et skjema til registrering av lengde.
Alle deltakerne får hvert sitt A 4 ark og beskjed om å konstruere et
papirfly som skal fly lengst mulig.
Deltakerne går sammen to og to og den ene sender papirflyet fra en
startstrek mens den andre registrerer hvor langt spissen av papirflyet
når. Alle kan kaste med en gang uten å vente på tur. Det kan være
greit å la målbåndet være strekt ut og at instruktøren verifiserer
lengden. Instruktøren noterer alle lengdene. De eksempelvis fire
beste av en gruppe på 30 plukkes ut som sjefsdesignere. De får hver
sin gruppe og skal lære bort konstruksjon og teknikk til de andre i
gruppen. Alle kaster på nytt.
Poenget her er å dokumentere forbedringer i flyvelengde og se dette i
relasjon til læring og utvikling i fellesskap.
«Tiny Teach»
Dette er en fin øvelse som krever at deltakerne er forberedt på
forhånd. Alle skal ha tenkt igjennom noe praktisk som man kan
ta frem og lære bort under denne øvelsen. Poenget er at alle har
ressurser som kan læres bort. Det er også en fin anledning til å bli
kjent med andre sider ved en kollega. Man går sammen to og to og
lærer bort til hverandre.