Table of Contents Table of Contents
Previous Page  43 / 100 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 43 / 100 Next Page
Page Background

41

BEDRE PROSESSER FOR ORGANISASJONSUTVIKLING

Poeng:

Gruppene vil gjerne komme frem til mange flere forslag enn

summen av de enkelte forslag som de brakte med seg inn i gruppen.

Instruktør påpeker at en del av forslagene har blitt til som følge av

gruppeprosessen.

Papirflyøvelse

Dette er en morsom og praktisk øvelse som krever et litt stort rom

uten hindringer (stort møterom, foaje, gymsal etc.) en pakke med A4

ark, målbånd og et skjema til registrering av lengde.

Alle deltakerne får hvert sitt A 4 ark og beskjed om å konstruere et

papirfly som skal fly lengst mulig.

Deltakerne går sammen to og to og den ene sender papirflyet fra en

startstrek mens den andre registrerer hvor langt spissen av papirflyet

når. Alle kan kaste med en gang uten å vente på tur. Det kan være

greit å la målbåndet være strekt ut og at instruktøren verifiserer

lengden. Instruktøren noterer alle lengdene. De eksempelvis fire

beste av en gruppe på 30 plukkes ut som sjefsdesignere. De får hver

sin gruppe og skal lære bort konstruksjon og teknikk til de andre i

gruppen. Alle kaster på nytt.

Poenget her er å dokumentere forbedringer i flyvelengde og se dette i

relasjon til læring og utvikling i fellesskap.

«Tiny Teach»

Dette er en fin øvelse som krever at deltakerne er forberedt på

forhånd. Alle skal ha tenkt igjennom noe praktisk som man kan

ta frem og lære bort under denne øvelsen. Poenget er at alle har

ressurser som kan læres bort. Det er også en fin anledning til å bli

kjent med andre sider ved en kollega. Man går sammen to og to og

lærer bort til hverandre.