Previous Page  41 / 114 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 41 / 114 Next Page
Page Background

Kommunikasjon med barn via tolk

41

Den voksne som en trygg base

og bruk av tolk - tid og trøst

Hva trengs for å få til trygg tilknytning i barnehagen,

at barnet opplever også å ha en trygg havn der? Drugli

(2010) beskriver at en nær, regelmessig, intensiv

kontakt, kombinert med sensitivitet, engasjement, tid og

kontinuitet er et basisfundament. Dette handler blant

annet handler om å oppfatte barnets behov, barnets

signaler og justere sin respons slik at den blir den rette

for barnet. Den voksne må trøste og hjelpe barnet relativt

ofte. Det understrekes at det er særlig viktig å fange opp

når barnet trenger trøst.

Tilknytningsforskningen (for eksempel referert i

Abrahamsen, 2015, Broberg, Hagstrøm og Broberg,

2014 og Drugli, 2010) gir anvisninger om at en må

være nummer 1 for barnet i barnehagen. Små barn kan

knytte seg til 4-5 voksne. Minst en av dem bør være i

barnehagen. Jo yngre og nyere et barn i er i barnehagen,

jo viktigere er det å ha

en

tilknytningsperson der. Barn

som har etablert en slik trygg base er bedre i stand til

å leke og holde på med aktiviteter alene fordi de vet at

hvis noe blir vanskelig eller de blir lei seg eller redde eller

trenger kontakt kan de stole på at den voksne ser dem og

gir dem den støtten og omsorgen de trenger. Studier viser

at voksen-barn relasjonen er særskilt viktig for barn som

er i risiko.

Tilknytning og en opplevelse av en trygg base er en

forutsetning for barnets utvikling, for utvikling av

selvstendighet og behov for å undersøke, utforske og

mestre verden (Drugli, 2010). Hun fremholder også at

jobber du i en barnehage bør du ikke bli såret dersom

et lite barn foretrekker en annen enn deg. Det er slik

det skal være. For at barn skal få trygg tilknytning til

en voksen, må det først etableres en nær og omsorgsfull

relasjon preget av lydhørhet, nærhet, ømhet, hengivenhet,

innlevelse, evne og vilje til samspill. Den voksne må

kunne by på seg selv, være følelsesmessig tilgjengelig

og påkoblet, og barnet må oppleve dette subjektivt sier

Drugli.

Tilknytningsteori foreskriver at barnet må oppleve at den

voksne gir den beskyttelsen, trøsten, nærheten, omsorgen

og tryggheten det trenger i situasjoner som oppleves som

krevende eller farlige (og det kan være mange for små

barn!) slik at den voksne blir en trygg havn for barnet.

Det andre som trengs, er at den voksne blir en trygg base

for barnets utforskning slik at det gradvis kan finne sin

egen styrke, utvikle seg til å bli mer selvstendig. Det betyr

at den voksne må følge barnets behov når det er mulig og

ta ansvar og bestemme når det trengs.

Barnets tilknytningssystem kan beskrives som en

termostat som slås av og på basert på barnets behov:

Når barnet har oppnådd trygg tilknytning, har det

tilknytningssystemet slått av store deler av tiden: Det

trenger ikke klenge eller mase om oppmerksomhet. Det

har erfart at voksne forstår og vil hjelpe når det trengs.

«Termostaten» slås på når barnet er lei seg, har det

vanskelig, har slått seg, er frustrert. Tilknytningspersonen

er den barnet da helst går til. Når den personen er til

stede, vil barnet sjelden la seg trøste av andre. Det vil være

viktig at personalet respekterer det.

Tilknytning er et spesialtilfelle av en nær relasjon. Ikke

alle nære relasjoner utvikler seg til en tilknytningsrelasjon.

Vi vil i denne studien se på hvordan denne etableringen

av trygg tilknytning kunne foregå når en tolk blir

en viktig del av kommunikasjonen mellom den

barnehageansatte som tilknytningsperson og barnet?

Hvor mye av denne generelle teorien og forståelsen

trenger tolken å kjenne til? I hvilken grad vil tolken

kunne forstyrre eller underlette en slik prosess? Dette

er noe av det vi ønsket å belyse og undersøke med dette

prosjektet.