Kommunikasjon med barn via tolk
37
Barnehagens ansvar for barns rett til
ytring, medvirkning og kommunikasjon
Barnehagen er en
pedagogisk
virksomhet. Barnehagens
styrer og barnehagelæreren i stillingen som pedagogisk
leder har hovedansvaret for at barnehageloven og
rammeplanens krav om at barnehagen skal være en
pedagogisk virksomhet innfris. Barnehagens didaktiske
arbeid er styrer og pedagogisk leder ansvarlig for. Dette
arbeidet spenner fra å arbeide didaktisk med små enkle
pedagogiske opplegg, som måltider og samlingsstunder,
til didaktisk arbeid med årsplaner og månedsplaner for
institusjonens gjennomgripende helhetlige virksomhet.
Dette kan for eksempel handle om Barnekonvensjonens
krav om å innfri barns grunnleggende rettigheter til
å kunne kommunisere med andre. Målene for den
pedagogiske virksomheten barnehage er uttrykt gjennom
styringsdokumentene Lov om barnehager (2008) og
Forskrift for Rammeplan for barnehagen (KD 2011).
Vi har valgt et didaktisk fokus i dette prosjektet for
å kunne konkretisere og illustrere hvilke oppgaver og
hvilket ansvar som hviler på barnehagelæreren når det
gjelder tilrettelegging for bruk av tolk i barnehagen.
Begrepene undervisning og læring knyttet til barnehage
er ofte forstått i meget vid betydning. For eksempel
sammenlignet med skole, legges det i barnehagene oftest
vekt på læring i naturlige situasjoner og gjennom lek.
I rammeplan for barnehagen sies det at barns
følelsesmessige uttrykk skal bli tatt på alvor. Barn
må støttes til å undre seg og stille spørsmål. De må
oppmuntres aktivt til å gi uttrykk for sine tanker og
meninger og møte anerkjennelse for sine uttrykk
(KD 2011 s.18). For å kunne følge opp dette kravet
for barn som ikke snakker godt norsk må de voksne i
barnehagen arbeide spesielt med kommunikasjon og
tilrettelegging av situasjoner hvor barna kan delta. For
ikke å undervurdere barna med for enkle spørsmål og
undringer, men å møte dem på deres intellektuelle nivå
vil det kunne argumenteres for at også en del av denne
kommunikasjonen bør foregå på det språket som barnet
behersker best. Når
det
er morsmålet, vil bruk av tolk
være nødvendig. Rammeplanen vektlegger at det avsettes
tid og rom til barns medvirkning, for at også barn som
ikke deler språk med majoriteten skal få medvirke kan
det være nødvendig med verbalspråklig støtte for både
det aktuelle barnet og de andre barna og de voksne, altså
kommunikasjon via tolk. Samtaler med barn med ulik
språk og kulturbakgrunn skal være likeverdig:
«Barn har rett til å uttrykke seg og få innflytelse på alle
sider ved sitt liv i barnehagen…Barn må støttes til å
undre seg og stille spørsmål…Å ta barns medvirkning på
alvor forutsetter god kommunikasjon mellom barna og
personalet…» (KD 2011, s.17-18).
Bruk av tolk til barn vil kunne være et ledd i å utvikle
barnehagen som en kulturelt og språklig sett mangfoldig
arena, som skal speile storsamfunnet, utvikle barna til
demokratiske samfunnsmedlemmer og utvikle gjensidig
respekt. Det er utfordrende for barn som begynner i
barnehagen uten å dele språk med resten av ansatte og
barn, disse utfordringene kan komme i tillegg til andre
utfordringer barnet kan ha med seg i forbindelse med
flytting eller flukt. Basis for integrering, sosial deltakelse,
lek og læring er trygghet og tilknytning. Å dele språk
er sentralt for utvikling av trygghet og tilknytning, og
for ivaretakelse og utvikling av identitet. Men å dele
språk er også viktig for å kunne delta i sosiale fellesskap
(for eksempel mellom barn) her og nå, altså for å kunne
finne seg til rette og trives fra første dag i barnehagen
(Kulset 2015). Det tar tid å lære et nytt språk, men
denne prosessen kan støttes ved at barnet forstår hva som
foregår, og ikke bruker kreftene sine på å være utrygg. I
Rammeplan for barnehagen står det at de barna som har
et annet morsmål enn norsk i barnehagen må bli forstått
og få uttrykke seg, de skal få bruke sitt morsmål og det
skal arbeides aktivt med å fremme deres norskspråklige
kompetanse (KD 2011, s. 35). Her mener vi det mangler
noe om hva som skal gjøres for barna,
mens
de lærer seg
norsk. De første ukene/ månedene uten språkstøtte kan
være meget utfordrende og prege barna i lang tid.