Kommunikasjon med barn via tolk
45
nødvendigvis forklarende kunnskap (Dalland 2007).
Den nye kunnskapen i denne studien vil komme fra
fortolkningene og de faglige drøftingene av intervjuene
og observasjonene.
Semistrukturerte intervju
I denne studien bygger datainnsamlingen på
forskningsdeltakernes deltakende observasjoner
(barnehagelærere, tolker og barn), som blir samlet
inn gjennom intervju. Metoden strategisk utvalg vil
bli benyttet (Dalland 2007) ved valg av barnehager,
barn, barnehagelærere og tolker som informanter.
Prosjektgruppens medlemmer kjenner barnehagefeltet og
tolkefeltet godt, og har kontaktet personer som vurderes
som nøkkelinformanter, altså personer og institusjoner
som besitter kunnskaper erfaringer som etterspørres. De
kvalitative forskningsintervjuene har som mål å få svar
på informantenes (tolkene, barnehagelærerne og barnas)
opplevelse av det å kommunisere via tolk. Det vil altså
innebære en inngang til deres livsverden, hva de har
opplevd som meningsfullt og utfordrende.
Intervjumetoden kan kalles halvstrukturerte, eller
semistrukturerte intervju (Dalland 2007), noe
som innebærer at man har en intervjuguide, som
utgangspunkt, men at denne ikke følges slavisk.
Intervjueren vil være åpen for informantens ønsker,
og har guiden for å holde en viss grad av struktur i
samtalen, samt for å sikre at man får svar på det en
har planlagt å spørre om. Aktiv lytting vil være viktig i
overensstemmelse med fenomenologisk tilnærming. Det
blir viktig at intervjueren bevarer en holdning preget av
åpenhet overfor fenomenene (Nilsen 2012).
Aksjonsforskning
Undersøkelsens opplegg i barnehagene er i tråd med
aksjonsforskning (Postholm & Moen, 2009). Det
innebærer et samarbeid mellom prosjektgruppen og
informantene. I en slik forståelse av intervju kan en si at
forsker og informant i intervjuet kan komme fram til en
felles forståelse. Den virkeligheten som presenteres i en
rapport er formet av (minst) to samarbeidende aktører;
forskeren og forskningsdeltakeren (Moen 2011, s. 95).
Vitenskapelighet
I kvalitative studier stilles ikke krav til relevans og
vitenskapelighet på samme måte som for kvantitative
studier. I vitenskapelige publikasjoner blir det derfor
viktig å gi leseren innsyn i forskningsprosessen og
hvilke forutsetninger denne hviler på (Frich 2007).
Denne studien bygger på andres forskning og på
prosjektgruppens medlemmers egne teoretiske og
praktiske erfaringer. En slik studie verken kan eller
skal være representativ. Beskrivelsen av materialet er
detaljert slik at leser får innsyn i strategien for utvalg av
informanter eller andre datakilder. Grunnlagsprinsippene
for kvalitative forskningsmetoder innebærer systematisk
og reflektert kunnskapsutvikling, der prosessen
er tilgjengelig for innsyn og utfordring (Aarhus
Universitet 2012, Nilsen 2012). Resultatene deles derfor
gjennom grundige, transparente beskrivelser av hele
forskningsprosessen (Aarhus Universitet 2012).
Kritiske vurderinger av forskningsmetoden
Det er mange muligheter for feilkilder ved intervju.
For det første kan det hende spørsmålene er uklare, det
kan også hende informanten misforstår spørsmål. Også
opptak, transkribering, manglende konsentrasjon, glemsel
mm. er mulige feilkilder. Det vil derfor være viktig å ikke
være for skråsikker på dataenes vegne (Dalland 2007,
s.93-95).
Kritiske vurderinger av forskningsmetoden handler om
faren ved å forske i eget felt og at man på forhånd hadde
bestemt seg for hva man vil se. Kvalitativ forskning
vil alltid være påvirket av forskerens bakgrunn og
forforståelse (Nilsen 2012). Forskerefleksivitet hvor
forskeren synliggjør sin subjektivitet blir en måte å møte
denne risikoen på. At prosessen kan etterspores vil også
styrke studiens troverdighet. Om forskningsdeltakerne
vil kunne kjenne seg igjen i beskrivelser og tolkninger
som er gjort vil også styrke studiens troverdighet. Men
det er alltid en risiko ved tett involvering mellom forsker
og forskningsfeltet (Postholm 2010). Derfor må en som
forsker alltid arbeide bevisst med egen subjektivitet
ved å skape en distanse til både forskningsdeltakerne,
konteksten og datamaterialet (Nilsen 2012). Dette
innebærer at forsker tydelig skiller mellom innhentet
informasjon, og forskers egne tolkninger av denne.