Previous Page  40 / 114 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 40 / 114 Next Page
Page Background

Kommunikasjon med barn via tolk

40

videre utvikling. Barn utvikler normalt tilknytning

til flere personer, flere enn bare de første, primære

omsorgspersonene. Det utvikles et tilknytningshierarki

der noen relasjoner er viktigere enn andre. (Broberg

m.fl.

, 2014). Denne typen tilknytning omtales gjerne

som sekundærtilknytning. Barnehagen er for mange den

viktigste arenaen for denne tilknytningen

Tegn på slik tilknytning kan være;

1. Barnet søker trøst hos voksne og tar i mot trøst.

2. Hviler kroppen mot den voksne og blir rolig og avspent

når den voksne tar barnet inntil seg.

3. Gir den voksne klem, vil sitte i fanget o.l.

4. Den voksne fungerer som en «ladestasjon» for barnet.

5. Vet hvor den voksne befinner seg.

6. Ber den voksne om hjelp.

7. Er glad og fornøyd sammen med den voksne.

8. Barnet samarbeider som oftest med den voksne

9. Responderer raskt på adekvat grensesetting fra den

voksne

10. Viser den voksne positive reaksjoner om morgenen.

(Kilde: Broberg, Hagström & Broberg, 2014)

Sekundærtilknytning i barnehagen er viktig. Foreldrene er

nummer 1 for barnet og de voksne i barnehagen er nr 2.

Når nummer 1 ikke er tilgjengelig, blir det av aller største

betydning at nr 2 er tilgjengelig.

Stress

Når mamma og pappa har gått ut av barnehagen vil

de minste barna lett kjenne seg urolige. Den som best

kan hjelpe med uroen og savnet er den sekundære

tilknytningspersonen. Det lille barnet vil lettere bli

stresset uten en tilknytningsperson tilgjengelig. Det vil

ikke nødvendigvis synes utenpå, for barn tilpasser seg

det som tilbys. Men kroppen vil være preget av den indre

uroen, med mer eller mindre høyt nivå av stresshormoner.

Stresshormoner er kroppens måte å håndtere utfordrende

situasjoner på, og det er ikke farlig i seg selv. Tvert i mot,

stresshormoner er viktig for å tåle belastninger. Men

forskning har vist at kronisk stress hos små barn påvirker

hjernens utvikling på en negativ måte (bl.a. Perry,

1994, Hart, 2009). Slikt kronisk stress kan bl.a bidra

til oppmerksomhetsproblemer, vansker med nylæring,

reguleringsvansker og emosjonelle vansker.

Denne kunnskapen kan knyttes lett opp til

virkelighetsbildet for barna i vårt prosjekt. For

barn som ikke deler språk med de sekundære

tilknytningspersonene i barnehagen, og som også evt. har

med seg stressbelastninger knyttet til migrasjon, flukt

og evt. tidligere traumatisering i den forbindelse, kan en

derfor tenke seg at de samlet sett utsettes for svært store

stressbelastninger i en tilvenningsfase til barnehagen

hvis dette ikke håndteres klokt. En vil kunne tenke

seg at forebyggende tiltak, som språkstøtte, tolk som

kommunikasjonsstøtte ville kunne bidra til å unngå at

barnet lever i kronisk stress over tid i sin tidlige utvikling.

Kvaliteten i barnehagen er for de minste og mest sårbare

barna ensbetydende med anledning til å danne en, eller

helst flere, sekundære tilknytningsrelasjoner slik at stress

reduseres og trygghet etableres. Det er viktig å sikre at

barnet får tilknytningspersoner som er tilgjengelige, at

barnet får en trygg havn å gå til. Mangelen på delt verbalt

språk og gjensidig forståelse for barn som ikke deler sitt

morsmål med barnehageansatte kan en meget godt tenke

seg at utgjør en sårbarhet og en risiko for etableringen

av denne viktige sekundærtilknytningen. Hvordan en

kommunikasjonstøtte ved hjelp av tolk vil virke inn i en

slik prosess har vi ikke klart å finne noen beskrivelser av i

litteraturen.