Kommunikasjon med barn via tolk
39
Kapittel 7
Psykologiske perspektiver
Tilknytningsteori og
utviklingsfremmende samspill
når en ikke deler verbalspråk
I tilvenningsfasene for barn i barnehagen er
tilknytningsteori en sentral forståelsesramme som gir
anvisninger til hvordan denne perioden kan og bør
legges opp. Denne teoretiske rammen vil også være
nyttig for tolken som arbeider med barn i denne fasen.
Tilknytningsteori som er relevant for vårt prosjekt er godt
beskrevet i flere fagbøker på norsk i de senere år (bl.a.
Abrahamsen, 2015, Broberg, Hagström og Broberg, 2014,
Brandtzæg, Torsteinson og Øiestad, 2013 og Drugli,
2010).
Tilknytningsteori representerer et syn på mennesket som
innebærer at vår psykiske utvikling blir skapt, kommer
til uttrykk og endres innenfor rammen av menneskelig
kontakt. Teorien sier noe om hva mennesker trenger
for å kunne utforske og vokse på en sunn måte med
sine evner og anlegg. Den sier noe om hva som må
være tilstede for at vi skal kunne få sunne liv både i
det mellommenneskelige og i det miljøet vi møter.
Det relasjonelle samspillet mellom barn og voksne blir
således helt sentralt. Abrahamsen (2015) viser til at fra
spedbarnsforskningen, fra ulike skoleretninger (som
bl.a Winnicott, Stern, Fonagy og Trevarthen), pekes
det på tre helt sentrale samspillsfenomen som må være
virksomme for at samspillet mellom de yngste barna
og omsorgspersonene skal være godt nok. Dette er den
voksnes evne til å
dele fokus, følelser og intensjon
. Dette
er helt avgjørende for et godt og utviklingsfremmende
samspill. Det betinger en delt oppmerksomhet mellom
dem slik at barnet og den voksne får en gjensidig
opplevelse av hverandres intensjoner og gjensvar. De må
kunne lese hverandre og de må kunne speile hverandre.
Den voksne gir gjennom ord og mimikk mening og
innhold til samspillet, dette vedlikeholder igjen den felles
oppmerksomheten som partene trenger til å være i et
utviklingsfremmende samspill, i et «mulighetenes rom».
Av ulike årsaker kan det oppstå en ubalanse i den
emosjonelle kommunikasjonen, en feil inntoning,
eller manglende evner til å tolke barnets behov og
intensjoner. Tilknytningsteoretikere er opptatt av de
helt små separasjonene, bruddene i kontakten med
omsorgspersonene. Dette omtales som
mikroseparasjoner
(Brandtzæg, Smith og Torsteinson, 2011). Dette er
situasjoner hvor omsorgspersonen er fysisk til stede,
men likevel gir uttrykk for å være
psykologisk fraværende
.
Hvis barn stadig utsettes for mikroseparasjoner ved å
oppleve manglende synkronisering eller utilgjengelighet
uten at det repareres anses det som uheldig for barns
psykiske helse og utvikling av tilknytningstrygghet.
På sammen måte kan det skapes emosjonelt stress hos
småbarn dersom de over tid opplever omsorgssvikt
i form av avvisning, ignorering, utrygghet og
urettferdighet. Mulighet for, og evne til å reparere
slike mikroseparasjoner hos den voksne blir således en
avgjørende faktor for etablering av en trygghet og en base
for utvikling for barnet. Oppmerksomhet, kunnskap og
bevissthet på slike fenomener blir derfor helt vesentlig.
Et nærliggende spørsmål i dette prosjektets kontekst vil
ut fra det ovenstående være; hvordan få dette finstilte
samspillet til på en utviklingsfremmende måte når en ikke
deler språk?
Tilknytning og barnehagelæreren
som sekundær tilknytningsperson
- et grunnleggende behov
Om sekundærtilknytning; Hvorfor er trygg tilknytning
så viktig for de minste? Små barn har et grunnleggende
behov for beskyttelse, trøst og trygghet i situasjoner som
oppleves som farlige eller krevende. Tilknytningspersoner
tilfører barnet denne tryggheten. Utrygge barn fungerer
dårlig i relasjoner til voksne og i lek med andre barn.
Utryggheten hemmer dem i sosial og språklig utvikling
og i læring. Å få til en trygg tilknytning er jobb nummer
1 for de minste barna. Får ikke barnet til dette, har de
vansker med å flytte energien sin over på utforsking
og læring. Tilknytning legger et viktig grunnlag for