Previous Page  47 / 114 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 47 / 114 Next Page
Page Background

Kommunikasjon med barn via tolk

47

Intervjuguidene

Innhold i barneintervjuet

Hovedfokus i barneintervjuet var barnets opplevelse av

sine informasjons- og kommunikasjonsforhold og av

det å kommunisere via en tolk. Vi var interessert i hvor

mye informasjon barnet hadde plukket opp/forstått om

sin nye livssituasjon. Barnet ble spurt om orientering om

tid og sted, hvilken oversikt barnet har over situasjonen

det lever i og er i barnehagen. Det var spørsmål om

hvilke bånd som er knyttet i barnehagen med voksne

og barn der. Barnet ble spurt om språk, hvilke språk

barnet behersket, og i hvilken grad. Det var spørsmål

knyttet til forståelse og kommunikasjon, bl.a. om barnet

forstår andre i barnehagen og om andre forstår barnet.

Vi spurte om barnets opplevelser av evt. misforståelser i

kommunikasjon i barnehagen Barnet ble spurt: Hva er en

tolk? Barnets oppfatninger av hva en tolk er og erfaringer

med bruk av tolk ble utforsket.

Under intervjuet ble det gjort observasjon i denne

aktuelle intervjusituasjonen av hvordan barnet forholdt

seg til tolken og tolken til barnet gjennom at selve

intervjuet ble filmet. Intervjuene ble gjennomført av

barnepsykologen i prosjektgruppen.

Innhold i intervju med barnehagelærerne

Intervjuene av barnehagelærerne hadde som hovedfokus

utfordringer med å kommunisere med barn via tolk.

Vi spurte om forberedelser, hvem som ble forberedt og

hvordan dette ble gjort. Og vi spurte om det var noe

de ville gjort annerledes i forhold til forberedelser av

tolke-situasjonene; samtale, måltid og samlingsstund.

Videre spurte vi om hvordan barnehagelærerne opplevde

samspillet med barnet når det var mediert via tolk. Vi

var opptatte av selve blikk- kontakten og involveringen

mellom barn og barnehagelærer/ andre voksen og tolken.

Vi fokuserte hvordan barnehagelærer vurderte barnets

opplevelser og utbytte av tolkningene. Vi spurte om

barnehagelærers relasjon til tolken under samtalen/

måltidet/ samlingsstunda, og tolkens rolle i dette. For

eksempel om tolken kom i veien for relasjonen mellom

barnehagelærer og barn, og hvordan de opplevde

tolkingen. Vi spurte om de hadde hatt, eller om de

opplevde et behov for å ha, en etter-samtale med tolkene

etter tolkingen var ferdig. Og hva evt. utbyttet av en

slik samtale kunne være. Vi spurte om bruken av tolk i

situasjoner med barnet endret hennes eller andres forhold

til barnet. Til slutt spurte vi spesielt etter utfordringer

og hvilke tanker de hadde etter endt prosjektperiode.

Intervjuene ble gjennomført av den barnehagefaglige

personen i prosjektgruppen.

Innhold i intervju med tolkene

Hovedfokus i intervjuene med tolkene var tolkenes

erfaringer med tolking for barn og det særegne med dette

kontra tolking for øvrig. I intervjuet med tolkene ble

tolkenes bakgrunn (bl.a. formell tolkekompetanse, annen

utdanning), kjennskap til barnehager, kunnskap om barn,

kjennskap og erfaring med tolking for barn kartlagt. Det

ble fokusert på det første møtet med barnet og hvordan

tolkens rolle og funksjon ble introdusert til barnet. Vi

spurte om tolkens erfaringer med de ulike situasjonene

som ble tolket; oppstartsamtalen, samlingsstunden,

måltidet og andre situasjoner, samt ustrukturerte

situasjoner. I intervjuet ble det relasjonelle, både i

forhold til barnet, personalet, de andre barna i gruppen

og foreldrene utforsket, og tillit var et av temaene i

dette. Det var spørsmål som fokuserte på det språklige,

samspill og tolketeknikk. I intervjuet ble det fokusert

på prosess og tolkemessig utvikling i løpet av perioden

med tolking. Vi spurte om tolkens egne erfaringer med

å tolke i en slik setting og tolkens vurdering av egne

forutsetninger og egen kompetanse. Det var også fokus

på tolken sine erfaringer med det faglige samarbeidet

med barnehagepersonalet. Tolken ble også bedt om å gi

innspill, råd og vurderinger i forhold til hva som kunne

vært gjort annerledes. Intervjuene ble gjennomført av den

tolkefaglige personen i prosjektgruppen.