Previous Page  35 / 114 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 35 / 114 Next Page
Page Background

Kommunikasjon med barn via tolk

35

I og med at barn i dagens Norge begynner i barnehage

ved ettårsalder er slike oppstartprogram særlig tilpasset

ettåringer. Men barnehagene har lange tradisjoner fra

tidligere av med oppstart også for eldre barn. Disse

tradisjonene mener vi i stor grad er såkalt taus kunnskap

og rutiner som overføres gjennom praksis, og som er lite

skriftliggjort. Et oppstartprogram i barnehager handler

vanligvis om 1-5 dager hvor foreldre er med. Mange

barnehager bruker primærkontakter (Lind 1990), noe

som innebærer at foreldre og barn, særlig i den første

tiden får en voksen å forholde seg til spesielt. Dette

programmet var først utviklet for barn med særlige

tilknytningsvansker, men er etter hvert funnet adekvat

for alle/ mange barn. Det er dermed vanlig at foreldre

forlater barnet etter en ukes tid og at barnet fra da av

er i barnehagen mange timer hver dag. Dersom barnet

er alene om sitt morsmål, og ennå ikke har lært norsk,

vil det sannsynligvis være store utfordringer knyttet til

kommunikasjon med andre barn og voksne. Det vil være

vanskelig å trøste barnet, forklare barnet sammenhenger,

løse konflikter osv. Selv om ikke all kommunikasjon i

barnehagen er avhengig av det verbale, er det nærliggende

at en slik periode vil være en stor utfordring for et lite

barn som ikke deler språk med andre. Sang, musikk,

kroppslig lek og mye annet som foregår i barnehagen

vil være noe mange barn finner seg til rette i, men i

begynnelsen vil det først og fremst handle om å kjenne

seg trygg og det vil kanskje ikke være så lett dersom det er

mye i barnehagens hverdagsliv man ikke forstår?

I en oppstartsperiode vil det være vanlig at det blir gitt

mye informasjon til foreldre og barn. Barnehagene kan

ofte ha bilder, oversatte informasjonsbrosjyrer og andre

hjelpemidler for å informere (foreldre) om praktiske

regler, rutiner og opplegg. Både foreldre og barn vil

dessuten forstå mye ved at saker forklares knyttet til

kontekst. Likevel vil nok både foreldre og barn oppleve

at det er mye de ikke forstår. Dette vil kunne være en

krevende prosess og stressende tilværelse for små barn.

Mens de strever kan de lære om seg selv at de er en som

ikke forstår det de andre forstår, de kan lære at de ikke

duger, at de er en som gråter mye, at de ikke får leke

med andre osv., slik læring om seg selv kan barn bære

med seg lenge (Lindahl 1999). Derfor er det som skjer

de første månedene i en ny virkelighet betydningsfullt.

Drugli (2010) gir et eksempel på god oppstart ved bruk

av primærkontakt, hvor primærkontakten ikke bare skal

trygge barnet, men også sørge for en god etablering av

seg selv som en viktig person, både for foreldrene og

barnet. Etter hvert skal primærkontakten bli barnets

trygge base i barnehagen, og barnet kan i eget tempo

knytte seg til andre barn og voksne. Hun peker videre

på hvor viktig det er for små barn, som ennå ikke har

utviklet verbalspråk, at de voksne på barnehagen lærer

barnets ulike måter å uttrykke seg på. Drugli (20101)

skriver dette om

alle

små barn, ikke spesielt om barn med

annen språk – og kulturbakgrunn enn den norske. Vi må

derfor kunne anta at oppstartsfasen i barnehagen vil være

enda mer utfordrende for et barn som har en flerkulturell

bakgrunn, eller har traumatiserte familiemedlemmer.

Hun sier at det er viktig å ta «bli kjent»-fasen på alvor,

møte barnet der det er i følelsene sine, legge vekt på

trygghetsskapende rutiner og forutsigbarhet, nærhet og

omsorg.

Barns første – og andrespråkutvikling

i barnehagen

Barnehagen kan være en unik arena for

integrering

og språkopplæring

, dersom voksne i barnehagen har

kompetanse på området, tar ansvar for arbeidet og har

tid og ressurser til det. Men barnehagens ansatte er i

en utfordrende situasjon når de ikke behersker barns

språk. Enda mer utfordrende er det nok for

barn

å være

i et miljø hvor de ikke forstår hva som sies og hvor de

ikke kan gjøre seg forstått. Når det gjelder tilegnelse av

andrespråk mener Valvatne (1995) og Høigård (1999)

at det er en

myte

at barn lærer andrespråk raskt. Å lære

å snakke et språk flytende og aksentfritt om konkrete

hverdags ting i ansikt-til-ansikt-situasjoner kan ta ca. to

år for et barn i 5-årsalderen, men å kunne bruke dette

språket som tankeredskap vil ta mye lengre tid, ca. 5

år til, sier Høigård (1999, s. 220 – 221). Større barn og

voksne lærer dette lettere enn små barn. Men yngre

barn

har det lettere,

fordi kravene til deres språkbruk er

enklere, et eldre barn (eller en voksen) må kunne mye

mer for å fungere i sitt miljø, sier Valvatne (1995) og

Høigård (1999). Valvatne (1995) mener at det er viktig

med støtte til morsmålet fordi barn kan miste morsmålet