30
SPRÅKKAFÉ –
EN SUKSESSHISTORIE
Gjennomgangen av aktiviteter i de fem bibliotekene som
har vært en del av prosjektet «Leselyst, språk og IKT»,
viser stor oppfinnsomhet og stor variasjonsbredde når det
gjelder tiltak. Samtidig er det ett tiltak som går igjen:
Språkkaféen. Selve begrepet språkkafé ble, så vidt vi vet,
først tatt i bruk i Trondheim. Etter hvert har dette blitt
et tiltak som alle de fem folkebibliotekene tilbyr. Andre
steder i landet finner vi lignende tiltak (lesegrupper,
lesekaféer). I denne sammenhengen er ikke «hvem kom
først» det viktigste. Poenget er at dette er et tiltak som
fungerer. Det kan brukes i både små og store bibliotek,
det krever lite ressurser og det kan tilpasses ulike
målgrupper.
Poenget med språkkaféen er at deltakerne skal ha
mulighet til å praktisere norsk. Har du et bord, en
gruppeleder og deltakere som ønsker å snakke norsk
sammen, har du i prinsippet det som skal til for å lage en
språkkafé. Hva det snakkes om og hvordan det organi-
seres, varierer fra bibliotek til bibliotek, noe eksemplene
under viser. Følgende knippe uttalelser fra deltakerne
viser hva «kafégjestene» mener om tilbudet:
Da jeg kom i dag var hodet mitt fullt av problemer og
tunge tanker. På språkkaféen har jeg ledd og snakket
med andre mennesker og jeg har glemt problemene
mine. Jeg vil komme hit hver uke!
Jeg kommer til språkkaféen for å snakke norsk, ha moro
med andre mennesker og lære om forskjellige kulturer.
Dessuten lærer jeg mye om norsk kultur fra personalet.
Vi har en god prat, og jeg har fått mer selvtillit til å
snakke norsk.
I 2013 laget Ingeborg Margrete Andersen ved Deich-
manske bibliotek, filial Gamle Oslo et idéhefte til bruk i
språkkaféer. Idéheftet er tenkt som et verktøy flere kan
bruke – gjerne også supplere med egne idéer. På den
måten kan heftet bli «et levende» dokument.
Heftet inneholder kreative øvelser, diskusjons-
og samtaletema, metodebeskrivelser.
Eksempler på kreative oppgave-tema er:
• Bli kjent-øvelser
• Fortelling
• Assosiasjoner
• Sanser
• Hvem og hvorfor
• Ordtrim
• Dikt
• Meditasjon
• Gjetteleker
• Rollespill
• Brettspill
Innenfor hvert av disse stikkordene finner vi en rekke
forslag til praktiske øvelser. Under overskriften «Fortel-
ling» finner vi oppgaven Skrive et felles brev, og under
overskriften diskusjon og samtale finner vi eksempler på
ordspråk. Her står det følgende: