Background Image
Previous Page  30 / 40 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 30 / 40 Next Page
Page Background

30

SPRÅKKAFÉ –

EN SUKSESSHISTORIE

Gjennomgangen av aktiviteter i de fem bibliotekene som

har vært en del av prosjektet «Leselyst, språk og IKT»,

viser stor oppfinnsomhet og stor variasjonsbredde når det

gjelder tiltak. Samtidig er det ett tiltak som går igjen:

Språkkaféen. Selve begrepet språkkafé ble, så vidt vi vet,

først tatt i bruk i Trondheim. Etter hvert har dette blitt

et tiltak som alle de fem folkebibliotekene tilbyr. Andre

steder i landet finner vi lignende tiltak (lesegrupper,

lesekaféer). I denne sammenhengen er ikke «hvem kom

først» det viktigste. Poenget er at dette er et tiltak som

fungerer. Det kan brukes i både små og store bibliotek,

det krever lite ressurser og det kan tilpasses ulike

målgrupper.

Poenget med språkkaféen er at deltakerne skal ha

mulighet til å praktisere norsk. Har du et bord, en

gruppeleder og deltakere som ønsker å snakke norsk

sammen, har du i prinsippet det som skal til for å lage en

språkkafé. Hva det snakkes om og hvordan det organi-

seres, varierer fra bibliotek til bibliotek, noe eksemplene

under viser. Følgende knippe uttalelser fra deltakerne

viser hva «kafégjestene» mener om tilbudet:

Da jeg kom i dag var hodet mitt fullt av problemer og

tunge tanker. På språkkaféen har jeg ledd og snakket

med andre mennesker og jeg har glemt problemene

mine. Jeg vil komme hit hver uke!

Jeg kommer til språkkaféen for å snakke norsk, ha moro

med andre mennesker og lære om forskjellige kulturer.

Dessuten lærer jeg mye om norsk kultur fra personalet.

Vi har en god prat, og jeg har fått mer selvtillit til å

snakke norsk.

I 2013 laget Ingeborg Margrete Andersen ved Deich-

manske bibliotek, filial Gamle Oslo et idéhefte til bruk i

språkkaféer. Idéheftet er tenkt som et verktøy flere kan

bruke – gjerne også supplere med egne idéer. På den

måten kan heftet bli «et levende» dokument.

Heftet inneholder kreative øvelser, diskusjons-

og samtaletema, metodebeskrivelser.

Eksempler på kreative oppgave-tema er:

• Bli kjent-øvelser

• Fortelling

• Assosiasjoner

• Sanser

• Hvem og hvorfor

• Ordtrim

• Dikt

• Meditasjon

• Gjetteleker

• Rollespill

• Brettspill

Innenfor hvert av disse stikkordene finner vi en rekke

forslag til praktiske øvelser. Under overskriften «Fortel-

ling» finner vi oppgaven Skrive et felles brev, og under

overskriften diskusjon og samtale finner vi eksempler på

ordspråk. Her står det følgende: