Plenumsinnlegg
Plenum
Plenumsinnlegg
Måndag 09.40–10.25
Hva er det med dagens unge? Læring og selvstendighet i en ny tid
Hedvig Montgomery
Om innlegget
Generasjon Z er formet av en tid preget av teknologi, konstant oppkobling, korona-tiltak og et samfunn hvor risiko og utrygghet blir tydelig kommunisert. Hvordan møter vi denne generasjonen i ett undervisningsperpektiv for å støtte dem i både faglig utvikling og personlig autonomi? Selvstendighet og selvledelse er enda viktigere nå enn før – med kunnskap om unges utvikling, læringens grunnprinsipper og tiden vi lever i blir det lettere å få flere studenter dit.
Om talaren
Hedvig Montgomery er en av Norges mest anerkjente psykologer og er spesialist innen familie- og parterapi. Montgomery er deleier av praksisen Montgomery AS og står bak den internasjonalt bestselgende bokserien «Foreldremagi» som er oversatt til 23 språk. I samarbeid med Aftenposten har hun den ukentlige podkasten og A-magasinspalten Foreldrekoden. I tillegg har Montgomery lang erfaring med arbeid med TV-produksjoner og oppfølging av mennesker som opplever medieeksponering. Montgomery bor i Oslo med ektemann og to barn.
Etter foredraget i plenum, vert det ein dialogsesjon (kl. 11.15–11.45) der de kan samtale med og stille spørsmål til Hedvig Montgomery.
Tysdag 13.45–14.30
Tilbakemeldinger som formativ vurdering: Hvordan vi kan skape en tilbakemeldingspraksis sentrert omkring dialog, mestring og (uvanlig nok) studentene selv?
Gabrielle Hansen
Om innlegget
Tilbakemeldingspraksiser i høyere utdanning er under lupen som aldri før! Selv om det er dokumentert at tilbakemeldinger er en av de viktigste ingrediensene for studenters læring, er tilbakemeldingspraksisen i høyere utdanning langt oftere assosiert med utilfredshet, lavt engasjement og frustrasjon.
De siste 15 årene har det skjedd et skifte i forskningslitteraturen når det kommer til hvordan tilbakemeldinger defineres, forstås og ikke minst, praktiseres. Tidligere og veletablerte forståelser er satt til side for nye vinklinger og praksiser. Henger vi som sektor med i denne utviklingen?
Om talaren
Gabrielle Hansen er forsker på Excited SFU – NTNU, og vil i sitt plenuminnlegg utbrodere
- Hvordan forstår vi tilbakemeldinger i forskningslitteraturen i dag?
- Hvordan kan vi bruke tilbakemeldinger formativt som dialog?
- Hvordan går vi fra en endret empiri til en endret praksis?
Gabrielle Hansen er seniorforsker ved Excited-SFU, senter for fremragende IT utdanning, ved NTNU. Hun har en doktorgradgrad i utdanningsvitenskap som omhandler bruk av tilbakemeldinger i høyere utdanning. Før hun begynte i Excited-senteret har hun vært forsker ved Høgskolen i Sør-Trøndelag (HiST) og deretter ved SEED-senteret for utvikling av realfags- og ingeniørutdanning ved NTNU. I både Excited og SEED har hun jobbet med pedagogiske forbedringstiltak og veiledning av undervisere for endring av praksis. Hennes omfattende og varierte formidlingsaktivitet, både nasjonalt og internasjonalt, er knyttet til tilbakemelding og vurdering, responsteknologi og læringsareal.
Tysdag 14.30–14.50
Hva nå? Hva gjør du videre med inspirasjonen og ideene?
Randi Etnan, seniorrådgjevar, Nord universitet
Bjørg Riibe Ramskjell, seniorrådgjevar, Nord universitet
Oddlaug Marie Lindgaard, seniorrådgjevar, Nord universitet
Du er på konferanse, du har blitt inspirert, men hva gjør du nå? Hva skjer med de gode ideene og intensjonene du har fått gjennom inspirerende innlegg og samtaler? Får du gjort noe i praksis når du kommer tilbake til hverdagen?
I denne sesjonen får du anledning til å stoppe opp, tenke, og lage noen aksjoner for deg selv. Kanskje kan det bidra til at ord og intensjoner blir til faktiske handlinger? Du får også muligheten til å «binde deg til masta» ved at du leverer inn aksjonene til noen som følger deg opp.
Frå venstre: Etnan, Ramskjell og Lindgaard: