Tidlegare digitale rundebord
Arrangører
Arrangør:
Tidlegare digitale rundebord
Tidlegare digitale rundebord
2024
Korleis nytte Chat GPT til å oppnå læring blant studentar?
(Biletet syner Johansen i KI-generert versjon)
12. mars kl 12.15–13.15
Grethe Moen Johansen, Oslomet, Studieverksted med undervisning og veiledning i akademisk skriving og studieteknikk
I denne digitale rundebordsamtalen vil Grethe Moen Johansen dele korleis ho har jobba med studentar for at Chat GPT skal bli eit godt læringsverktøy. Ho har mellom anna byrja å halde lynkurs i korleis nytte Chat GPT til språkkorrektur. Etter introduksjonen er ordet fritt for andres erfaringar eller tankar.
Denne økta blir ei vidareføring av sesjonen Johansen hadde på Læringsfestivalen digital i november 2023.
Sjå den digitale startpakka i oppgåveskriving for bakgrunnsinformasjon frå Oslomet:
Chat GPT som verktøy for læring
Innleiing om akademisk språk
Lynkurs i form av tre korte videoar:
Kort om Chat GPT
Er det juks å bruke Chat GPT når man skriver oppgave?
Hvordan benytte Sikts KI-chat til språkkorrektur
Dokument frå rundeborddiskusjonen:
Felles padlet som blei laga undervegs (pdf).
Presentasjonen til Johansen (pdf).
2023
Video/podkast som presentasjonsform for studentoppgaver
tirsdag 14. mars, kl. 12.15–13.45
Gro Audveig Hagen Bjørnøy og Cecilie Tynes Riksem, Noregs teknisk naturvitskaplege universitet
«Høsten 2022 hadde vi premiere på kjemifestivalen. Dette var et tverrfaglig prosjekt i emnene innføring i kjemi og generell kjemi for fire ulike studieretninger. Studentene ble delt inn i grupper og hver gruppe skulle levere en presentasjon i form av en 3–5 minutters video, hvor temaet var hav møter helse. Kjemifestivalen startet med en kick-off med gjesteforeleser og gratis lunsj for studentene. Vi deler erfaringer fra dette prosjektet, samt studentenes reaksjoner på video som presentasjonsform.
Hva syntes studentene om denne presentasjonsformen som læringsmetode? Evaluering av prosjektet var obligatorisk, og vi deler her studentene synspunkter. Vi ønsker en rundeborddiskusjon på alternative presentasjonsformer.»
Inkludering, kunnskap og utdanningskvalitet: veier til universell utforming av digitalt læringsmiljø
torsdag 16. februar, kl. 12.15–13.45
Susanne Koch og Brian Marum, Lovisenberg diakonale høgskole
«Mange UH-institusjoner jobber med å møte lovkravet om universell utforming av det digitale læringsmiljøet. Vi har fått støtte fra HK-dir til et arbeid basert på kartlegging av utfordringene i de digitale flatene.
Vi tilbyr kursing og veiledning, og har utviklet nettbaserte sjekklister for universell utforming av digitale læringsressurser. Disse deler vi med åpne lisenser. I tillegg har vi etablert en tjeneste for teksting.
I introduksjonen vil vi presentere disse erfaringene og produktene. Så inviterer vi til dialog om hvordan andre institusjoner jobber med tematikken, hva de har lært og hvilke valg de tar. Slik kan vi lære sammen og ikke duplisere innsats rundt på lærestedene.»
Læringsutbytteskildringar uttrykkjer «minstekrav», men kva inneber det i praksis?
19. januar, kl. 12.15–13.45
Digital rundebordkonferanse med Vidar Gynnild, Noregs teknisk naturvitskaplege universitet
"Vidar Gynnild åpner denne sesjonen med å avklare forholdet mellom begrepene læringsmål og læringsutbyttebeskrivelse. Deretter vil han illustrere sin tolkning av minstekrav ved å bruke en selvutviklet modell, som kan være til nytte i arbeid med egne læringsutbyttebeskrivelser.
Etter introduksjonen åpner vi for diskusjon der deltakernes erfaringer, refleksjoner og spørsmål står sentralt: Hvordan blir faglige minstekrav i læringsutbyttebeskrivelsene forstått i egen kontekst, og med hvilke konsekvenser for undervisning, læring og vurdering?
Ifølge Stortingsmelding 16 (Kultur for kvalitet i høyere utdanning) skal en læringsutbyttebeskrivelse angi «… terskelverdien eller minstekravet for å bestå studieprogrammet. Karakterene angir hvor godt kandidatene oppfyller det som ligger i beskrivelsene» (s. 47-48).»
2022
3. februar 2022, kl. 13.15 til 14.45:
Digital rundebordkonferanse med Hilde Larsen Damsgaard og to gjestar: Inger Kjersti Lindvig og Elisabeth Gulløy.
Forskningsbasert undervisning og forskning på egen virksomhet – hva, hvorfor og hvordan?
Hilde Larsen Damsgaard fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN) leder dette rundebordet. Det er todelt. I den første delen innleder Hilde om behovet for en mer nyansert forståelse av forskningsbasert undervisning slik at dette ikke begrenses til å handle om formidling av forskning. Elisabeth Gulløy og Inger Kjersti Lindvig, begge fra USN, presenterer eksempler på andre måter å jobbe forskningsbasert i undervisning.
Fellesdiskusjonen i denne delen vil handle om forståelsen av forskningsbasert undervisning og hva som skal til for å etablere en mer nyansert forståelse av slik undervisning. I den andre delen rettes oppmerksomheten mot hvordan vi i større grad kan forske på vår egen undervisningspraksis.
Hilde innleder med et eksempel på et prosjekt som har gått fra å handle om egen undervisning til å bli et konsept som anvendes i ulike studiekontekster. Fellesdiskusjonen vil være konsentrert om hvordan vi i større grad kan forske på egen undervisningspraksis.
3. mars 2022, kl. 10.15 til 11.45:
Digital rundebordkonferanse med Guttorm Sindre og to gjestar: Børge Haugset og Arne Styve.
Eksamen med programmeringsoppgaver hvor studenter kan teste koden sin underveis – muligheter og utfordringer
Guttorm Sindre fra Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet leder dette rundebordet. Han skal innlede om eksamensoppgaver i programmering hvor studentene har mulighet til å teste koden sin underveis mot forhåndsdefinerte tester, og poengscore vil kunne beregnes automatisk.
Blant annet vil han gi eksempler på hvordan dette gjøres med den nye oppgavetypen «Kompilering» i Inspera, med styrker og svakheter. Det vil også bli diskutert andre verktøy og andre måter å gjøre det på. Du vil dessuten få eksempler på bruk av oppgaver med ulike varianter. Dette med tanke på å motvirke fusk på hjemmeeksamen – med analyse av spesielle utfordringer en slik oppgavetype vil ha i så måte.
Sindre vil deretter lede diskusjonen, hvor deltagere oppmuntres til å komme med egne tanker om pedagogiske behov og utfordringer knyttet til programmeringsoppgaver med mulighet for automatisk tilbakemelding og poengberegning.