Selvvalgt oppgave gjennomført med elever – Forestilte samtaler – Øktene – ARiL: Argumentasjon gjennom Rollespill i Lærerutdanninga
ARIL sidetopp
Selvvalgt oppgave gjennomført med elever
Selvvalgt oppgave gjennomført med elever
I dette opplegget legges det opp til at man samler elevarbeid i egen klasse, noe som kan passe for lærere som deltar i videreutdanningskurs. For lærerstudenter kan man enten gi noen elevarbeid eller legge opp til at de skal samle dem inn selv under praksisperioden. Opplegget er tenkt som en helhetlig innlevering, og etterarbeidet ble gitt i form av tilbakemeldinger fra lærerutdanner.
Undervisningssituasjon
Elever jobber i grupper med en oppgave som går ut på å undersøke en generell hypotese.
Mål for samtalen videre
Læreren skal hjelpe elevene, gjennom å bygge på noen av elevbesvarelsene, med å komme fram til et bevis ved generisk eksempel for hypotesen i den valgte oppgaven.
Oppgaven for studentene
Analysere oppgaven, gjennomføre den i klassen og samle inn elevarbeid, skrive en forestilt samtale.
Faglig innhold i opplegget
- skille mellom ulike typer argumenter for en generell hypotese
- øve på samtaler som skal fremme argumentasjon for en generell hypotese, spesielt argumentasjon ved generisk eksempel
- øve på å bruke MR-grep
Arbeidskrav til studentene (PDF) | Arbeidskrav til studentene (docx)