Antall faktorer i et kvadrattall – Forestilte samtaler – Øktene – ARiL: Argumentasjon gjennom Rollespill i Lærerutdanninga
ARIL sidetopp
Antall faktorer i et kvadrattall
Antall faktorer i et kvadrattall
I dette opplegget skriver studentene et første utkast av en forestilt samtale som en del av en innlevering. Etterarbeidet foregår som en diskusjon i undervisning, med utgangspunkt i tre forestilte samtaler lærerutdanneren har valgt ut. Deretter skal studentene bearbeide sin samtale.
Undervisningssituasjon
På 7. trinn har de jobbet med primtall, og det poengteres at primtall bare har to faktorer. Elevene får i oppgave å undersøke hvor mange faktorer noen andre tall har. En av elevene foreslår på et tidspunkt at ethvert kvadrattall har et oddetalls antall faktorer. Læreren synes at det er en interessant hypotese, og ber klassen undersøke om den stemmer, og, i så fall, hvorfor den stemmer.
Mål for samtalen videre
Læreren skal hjelpe elevene, ved å bygge på noen av deres besvarelser, med å komme fram til et bevis for hypotesen ved generisk eksempel.
Oppgaven for studentene
Bevise hypotesen selv ved bruk av generisk eksempel, skrive en forestilt samtale, være med i diskusjonen og etterpå bearbeide samtalen videre.
Faglig innhold i opplegget
- sette seg inn typen argumenter for en generell hypotese, spesielt generisk eksempel
- øve på samtaler som skal fremme argumentasjon for en generell hypotese, spesielt argumentasjon ved generisk eksempel
Oppgaven i innleveringen (PDF) | Oppgaven i innleveringen (docx)
Oppgave til gruppediskusjon i økta (PDF) | Oppgave til gruppediskusjon i økta (docx)