Previous Page  124 / 222 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 124 / 222 Next Page
Page Background

124

Dersom man har tilgang til tredemølle med håndtak, er dette et apparat som

erfaringsmessig overgår det meste, både mht. oppøving av utholdenhet, tempo,

bevegelsesutslag, bevegelsesflyt og som i mye større grad enn alt annet frigjør

brukeren fra den strevsomme bruken av alternative sanser og gjør ledsager overflødig.

Tredemølla er en fast struktur som er grei å forholde seg til: Den har håndtak å holde

i, og det eneste man trenger å tenke på er å forflytte bena. Den er, med andre ord,

egnet til å gi grunnlag for stor grad av mestringsfølelse og kontroll. Barn og ungdom

med ganske stor grad av bevegelseshemning er også i stand til å bruke tredemølle,

med litt assistanse og med avpasset tempo.

Organisering ved bruk av tredemølle:

• Informer barnet/ungdommen om tredemøllens funksjon

• Start med å gå langsomt på båndet

• Stå bak barnet/ungdommen i startfasen, så vedkommende ikke slipper taket og

faller

• Legg gjerne gymnastikkmatter ved siden av apparatets sider som sikring

Gange med alternativ støtte

Det er mange måter å anvende støtte på for å forflytte seg. Man kan gå sidelengs og

rett frem ved ribbevegg:

Ribbevegg som støttepunkt. Ill: ALE

Man kan også anvende bevegelig støtte ved pararbeid ved f.eks. å anvende ei stang

(kosteskaft), som er stabilt og lett å støtte seg mot