

124
Dersom man har tilgang til tredemølle med håndtak, er dette et apparat som
erfaringsmessig overgår det meste, både mht. oppøving av utholdenhet, tempo,
bevegelsesutslag, bevegelsesflyt og som i mye større grad enn alt annet frigjør
brukeren fra den strevsomme bruken av alternative sanser og gjør ledsager overflødig.
Tredemølla er en fast struktur som er grei å forholde seg til: Den har håndtak å holde
i, og det eneste man trenger å tenke på er å forflytte bena. Den er, med andre ord,
egnet til å gi grunnlag for stor grad av mestringsfølelse og kontroll. Barn og ungdom
med ganske stor grad av bevegelseshemning er også i stand til å bruke tredemølle,
med litt assistanse og med avpasset tempo.
Organisering ved bruk av tredemølle:
• Informer barnet/ungdommen om tredemøllens funksjon
• Start med å gå langsomt på båndet
• Stå bak barnet/ungdommen i startfasen, så vedkommende ikke slipper taket og
faller
• Legg gjerne gymnastikkmatter ved siden av apparatets sider som sikring
Gange med alternativ støtte
Det er mange måter å anvende støtte på for å forflytte seg. Man kan gå sidelengs og
rett frem ved ribbevegg:
Ribbevegg som støttepunkt. Ill: ALE
Man kan også anvende bevegelig støtte ved pararbeid ved f.eks. å anvende ei stang
(kosteskaft), som er stabilt og lett å støtte seg mot