Previous Page  122 / 222 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 122 / 222 Next Page
Page Background

122

Ved å anvende lyd, opprettes en auditiv målsone man kan forholde seg til ved

synsnedsettelse eller synstap. Lyden kan være hva som helst, også ledsagers

stemme. Hvis det er mange konkurrerende lyder i omgivelsene er den vanskeligere å

lokalisere, men det vil alltid være en viss hjelp i lyd som retningsgiver.

Gange med ledsager

Ill: ALE

Når målsetningen er å drive opp tempoet og/eller skape flyt i fremdriften, anbefales

ofte å ha tilleggshjelp i form av fysiske virkemidler. En av disse er ledsagerassistanse

med organisering i par. Barnet/ungdommen griper med den ene handa si om

ledsagerens albu, som skal være bøyd, samtidig som overarmen holdes inntil siden.

Den som ledsages skal ha kroppstyngden over egne ben, dvs. ikke bli hengende i

ledsagers armkrok.

Mange har også nytte av å holde begge hendene til ledsageren, som går baklengs:

Ill: OBL Gange med ledsagerbøyle Ill: ALE