122
Ved å anvende lyd, opprettes en auditiv målsone man kan forholde seg til ved
synsnedsettelse eller synstap. Lyden kan være hva som helst, også ledsagers
stemme. Hvis det er mange konkurrerende lyder i omgivelsene er den vanskeligere å
lokalisere, men det vil alltid være en viss hjelp i lyd som retningsgiver.
Gange med ledsager
Ill: ALE
Når målsetningen er å drive opp tempoet og/eller skape flyt i fremdriften, anbefales
ofte å ha tilleggshjelp i form av fysiske virkemidler. En av disse er ledsagerassistanse
med organisering i par. Barnet/ungdommen griper med den ene handa si om
ledsagerens albu, som skal være bøyd, samtidig som overarmen holdes inntil siden.
Den som ledsages skal ha kroppstyngden over egne ben, dvs. ikke bli hengende i
ledsagers armkrok.
Mange har også nytte av å holde begge hendene til ledsageren, som går baklengs:
Ill: OBL Gange med ledsagerbøyle Ill: ALE