Previous Page  59 / 166 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 59 / 166 Next Page
Page Background

GRO ULSET

Tett på livet i barneverninstitusjon

en eksempelstudie

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

49

liseringer og derigjennom medføre en stigmatisering av ungdomme-

ne/ungdomsgruppen. En måte for meg som forsker å ta ansvar for ungdommenes in-

teresser på har vært stadig å reflektere rundt deres spesielle situasjon, og å være bevisst

deres interesser som utsatt gruppe i den forstand at de er barn og unge som er plassert

utenfor hjemmene sine i et barnevernstiltak.

3.2.2 Mulige dilemma knyttet til konfidensialitetskravet

Etiske dilemma i form av motsetninger mellom ønsket om å opprettholde tillit og til-

gang til feltet på den ene siden og plikten man har som borger til å melde fra om plan-

lagte/utførte voldshandlinger og annen kriminalitet på den andre, kan også oppstå i

forbindelse med gjennomføring av forskningsprosjekter. Dersom jeg i forbindelse med

denne studien for eksempel hadde mottatt informasjon om mulige overgrep mot ung-

dommer, ville dette bety at jeg måtte legge forskningen og konfidensialitetskravet til

side, fordi jeg som borger plikter å rapportere om slike forhold.

3.2.3 Barns deltagelse i forskningen – samtykke/ samtykkekompetan-

se, nytte/skade og konfidensialitet

«Det er viktig at barn og unge inkluderes i forskning som er relevant for deres helse og

velferd. Så fremt det ikke er etiske eller vitenskapelige grunner til at barn ikke skal

inkluderes i forskning, bør de bli inkludert». (Backe-Hansen, E. "Barn", De nasjonale

forskningsetiske komiteene.

http://www.etikkom.no/FBIB/Temaer/Forskning-pa-

bestemte-grupper/Barn/

). Det kan i denne forbindelse også vises til FNs barnekonven-

sjons artikkel 12, som fastslår barns rett til deltagelse. Barn og unge har rett til å delta i

forskning som er relevant for dem og deres egne liv. De har rett til å få sine egne syns-

punkter frem. De er å anse som svært viktige, fordi de tilfører ny kunnskap og nye bil-

der av barndom og oppvekst.

Backe-Hansen poengterer at de forskningsetiske spørsmålene som reises i forbindelse

med inkludering av barn og unge i forskningsprosjekter, fremfor alt omhandler sam-

tykke/samtykkekompetanse, nytte og skade av forskningen og hensynet til konfiden-

sialitet. Samtykke og samtykkekompetanse dreier seg om et samspill mellom det juri-

diske regelverk, om barns forutsetninger for å samtykke på egne vegne og foresattes

forståelse av at det er viktig og nyttig at barn deltar i forskning som er relevant for de-

res liv, oppvekst og utvikling. Studien har fulgt de retningslinjer som gjelder for sam-

tykke/samtykkekompetanse. Når det gjelder mulig nytte og/eller skade av å delta i

forskningen, må dette ses i sammenheng med forskningstemaet, hvordan forskningen

søkes gjennomført, og hvilke spørsmål forskeren faktisk stiller. Denne studien har ikke