GRO ULSET
Tett på livet i barneverninstitusjon
–
en eksempelstudie
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
50
stilt spørsmål som kan medføre selvinkriminerende svar. Ungdommene ble ikke stilt
overfor direkte spørsmål som omhandlet mulige problemer/utfordringer (de måtte ha)
som kunne medføre potensielt ubehag. Det ble heller ikke innhentet medisinske helse-
opplysninger om dem.
Det som kan hende har fremstått som det største etiske dilemmaet i studien, er forsk-
ningsmetoden. Som forsker kan man ikke på forhånd vite om feltarbeidet (delvis del-
tagende observasjon) vil kunne oppleves som ubehagelig for informantene. På den ene
siden kan metoden virke mer invaderende enn andre metoder fordi forskeren observe-
rer deltagernes handlinger og samhandlingsmønster i hverdagen. På den andre siden
kan den fremstå som mindre påtrengende og kunstig enn andre nettopp fordi forskeren
deltar i større grad enn det som er vanlig ved andre metodiske tilnærminger. Et rele-
vant spørsmål i denne forbindelse blir også om et mulig ubehag knyttet til den meto-
diske tilnærmingen kan oppveies av den nytte man eventuelt får ut av studien. Ung-
dommene hadde mulighet til å velge å ikke delta i studien. De var også informert om
at de hadde mulighet til å trekke seg på et hvilket som helst tidspunkt (i løpet av pro-
sjektperioden) uten å komme med noen begrunnelse. Her lå deres mulighet til ikke å
gå inn i eller å gå ut av en studie og/eller en rolle de ikke var fortrolige med.
Når det gjelder nyttespørsmålet, knytter også dette an til målet med studien; å utvikle
kunnskap om sosialt liv og samhandlinger innenfor en institusjonssetting. Dypere inn-
sikt på dette området er et viktig supplement til det vi allerede har av kunnskap om
institusjonsbarnevernet. Studien vil kunne gjøre det mulig å forstå / si noe mer om
hvilke rammer unge som bor i barneverninstitusjon forholder seg til i det daglige,
hvordan det miljøterapeutiske arbeidet utføres, og hvordan omsorg gis. Dette er å anse
som nyttig forskningskunnskap og kan være et viktig bidrag til den videre utvikling av
institusjonsbarnevernet i Norge.
«Konfidensialitet skjerpes normalt med graden av informasjonens sensitivitet, samt
graden av utsatthet den det forskes på lever under»
18
. Konfidensialitet handler om fritt
informert samtykke og «kontrakten» mellom den/de personene det forskes på og fors-
keren. Denne stadfester blant annet hvordan informasjonen som innhentes kan brukes
og anonymisering av data står svært sentralt; de resultater som tilbakeføres skal ikke
true konfidensialiteten. Noen ganger kan forskeren oppleve at det oppstår konflikt mel-
lom vitenskapelige standarder og kravet til konfidensialitet. I slike tilfeller anses det
18
https://www.etikkom.no/fbib/temaer/personvern-og-ansvar-for-den-enkelte/konfidensialitet/#relasjonenLastet
ned fra internett 4.7.2016.