Previous Page  31 / 166 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 31 / 166 Next Page
Page Background

GRO ULSET

Tett på livet i barneverninstitusjon

en eksempelstudie

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

21

2. MÅL OG METODE

2.1 Mål

Det overordnede mål med denne studien har vært å få innsikt i det sosiale liv ved en

barneverninstitusjon, herunder handlinger, handlingsmønster og samhandlinger beboe-

re og ansatte imellom. I Norge har vi i dag svært lite forskningsbasert kunnskap om

handlingsmønster og samhandlinger ved barneverninstitusjoner. Vi har å gjøre med et

kunnskapshull, og det er derfor formålstjenlig å søke å utvikle ny kunnskap som kan

være til nytte både for praksisfeltet og for den videre forskning innenfor institusjons-

barnevernet.

2.1.1 Relevant og anvendbar kunnskap – for hvem?

Selv om den kunnskap som har blitt utviklet gjennom studien, kan hende ikke kommer

de unge deltagerne direkte til gode, vil den kunne gjøre det for fremtidige plasserte

barn og unge dersom den kommer til anvendelse som del av det refleksjons- og tenk-

ningsgrunnlag som ledelse og miljøpersonale i barneverninstitusjoner arbeider ut ifra.

Dersom vi legger et medvirkningsperspektiv til grunn, kan det likevel tenkes at ung-

dommene opplevde deltagelsen i studien som positiv og gagnlig, siden deres perspek-

tiver, handlinger og samhandlinger ble satt fokus på. De bidro aktivt i utviklingen av

kunnskap om sine liv.

Innsikten i sosialt liv ved en barneverninstitusjon representerer et eksempel, men kan

likevel være et viktig supplement til den kunnskap vi allerede har om institusjonsbar-

nevernet i Norge, og som blant annet baserer seg på tidligere forskningsstudier, både

kvalitative og kvantitative. Det har verdi å forstå og vite noe mer om hvilke rammer,

regler og rutiner barn og unge som bor i en barneverninstitusjon, faktisk forholder seg

til i det daglige, hvordan det miljøterapeutiske arbeidet utføres, og hvordan omsorg

utøves. Alt dette har betydning for hvilke samhandlinger og samhandlingsmønster som

skapes innenfor den sosiale enheten. Det er å håpe at rapporten vil være nyttig for bar-

neverninstitusjoners ledere og ansatte i deres miljøterapeutiske arbeid i samspill med

beboere, for Barne-, ungdoms- og familieetaten i deres arbeid med å utvikle institu-

sjonsbarnevernet i Norge og kanskje også for aktuelle studieprogrammer som barne-

vernspedagog, sosionom og vernepleie.