GRO ULSET
Tett på livet i barneverninstitusjon
–
en eksempelstudie
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
22
2.2 Problemstilling
Hvordan fremstår det sosiale liv innenfor en barneverninstitusjon? Dette var den ut-
forskende og åpne problemstillingen som dannet utgangspunkt for feltarbeidsstudien.
Målet var å komme nærmere en forståelse av ungdommenes hverdag under oppholdet i
institusjonen: av deres møter og samhandlinger med hverandre og med de voks-
ne/miljøpersonalet
–
og av de voksnes møter og samhandlinger med ungdommene.
Dette innebar å erverve dypere innsikt i hva som eventuelt lå til grunn for gjentatte
aktiviteter, handlinger og samhandlinger ungdommene og miljøpersonalet imellom.
Observerbare frekvenser av handlinger og samhandlinger skulle gjøre det mulig å ana-
lysere, forstå og beskrive det sosiale liv. Disse kunne være både av verbal og non-
verbal art: det som ble sagt, og det som ble gjort. Problemstillingen var grov, og
mange veivalg ble gjort underveis i feltarbeidsperioden. Det var feltarbeidet og akku-
muleringen av funn som bidro til å utvikle temaområder knyttet til handlinger og sam-
handlinger.
2.2.1 Sentrale temaområder utvikles
Forhold eller sider ved hverdagen i institusjonsenheten som fremsto som sentrale ble
oppdaget under feltarbeidsperioden og førte til bestemte veivalg og utvikling av tema-
områder. Dette bidro til å presisere den opprinnelige grove problemstillingen, for hver
på sin måte og sammen syntes disse temaområdene å kunne kaste lys over og beskrive
det sosiale liv ved ungdomshjemmet. De fremsto som viktige for å forstå ungdomme-
nes og personalets handlingsvalg, handlingsmønster og samspill. I rapporten presente-
res temaområdene under følgende seks kapitteltitler:
Barneverninstitusjonen
–
ungdommenes midlertidige hjem, de voksnes arbeidsplass
Hva representerer barneverninstitusjonen, for hvem? Hvilke grunnleggende forståelser
gjelder for ungdommene, hvilke gjelder for personalet, og hva har de grunnleggende
forståelsene å si for samspillet? Mange forhold fremstår som relevante, men har ikke
nødvendigvis samme betydning for ungdommene på den ene siden og personalet på
den andre.
«De bryr seg egentlig ikke om oss», og «vi må ikke tro at vi betyr så mye»
Hvilken betydning kan ungdommenes og de voksnes begreper om
–
og betraktninger
av hverandre ha med tanke på kommunikasjon, relasjon og samspill? Hvilke tanker og
meninger kan de voksne gi uttrykk for at de har om hva de representerer for ungdom-
mene, og vice versa? Hvordan stemmer disse tankene og meningene overens, og hvor-
dan kan de forstås?