GRO ULSET
Tett på livet i barneverninstitusjon
–
en eksempelstudie
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
23
Skole
Skole fremstår som et viktig tema ved institusjonsenheten. Hva har vektleggingen av
skole
–
utfordringer, fremgangsmåter og løsninger i den forbindelse
–
å si for samspil-
let mellom ungdommene og personalet?
Mat og måltider
På hvilken måte kan handlinger knyttet til mat og måltider si noe om
–
og gjøre noe
med
–
situasjonen i huset og samspillet ungdommene og miljøpersonalet imellom?
Fritid
De fleste ungdommene har en åpen fritid uten bestemte, tidfestede aktiviteter og til-
bringer mye av denne tiden ved ungdomshjemmet. Hvordan kommer det miljøterapeu-
tiske arbeidet til sin rett når ungdommene velger «sosial isolasjon» på rommene sine?
Er det slik at personalet opplever at de i større grad er i stand til å oppnå resultater,
også i fritiden, med ungdommer som er sosiale, utadvendte og fysisk aktive?
Longboardprosjektet
Longboardprosjektet fremstår som et interessant eksempel hvor ungdom og voksne
sammen setter i gang med å lage egendefinerte longboards. På hvilken måte kan et
prosjekt som både ungdommer og voksne ønsker å delta i
–
og samarbeide om, og som
går over tid, ha betydning for kommunikasjon, samspill og miljøterapeutisk praksis?
2.3 Forskningsopplegg
«
De metoder som kvalitativt orienterte forskere bruker for å skaffe seg kunnskap om
samfunnsforhold, er i høy grad de samme som folk flest bruker i dagliglivet
» (Wadel,
1991 s. 186).
En studie av én enhet
–
som den studien denne rapporten bygger på
–
er tids- og steds-
spesifikk. Yin (2003) fremhever som typisk for casestudier at de undersøker fenomen i
sin naturlige sammenheng eller kontekst, og at de gjerne baserer seg på flere datakilder.
Man søker å beskrive en enhet inngående (i dette tilfellet ett hus ved et ungdomshjem).
Eksempelstudier kan sies å være det motsatte av komparative, sammenlignende studier,
hvor man enkelt sagt undersøker flere «caser»/eksempler. Case
–
eller eksempelstudier
er egnet til å gi marginaliserte grupper en stemme, til å tolke historisk og kulturelt vik-
tige fenomen samt utvikle og forbedre begreper. Eksempelstudier kan gi forskeren inn-
sikt i prosesser og strategier innenfor et lokalt miljø eller en enhet. Én-faktor-