Previous Page  33 / 166 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 33 / 166 Next Page
Page Background

GRO ULSET

Tett på livet i barneverninstitusjon

en eksempelstudie

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

23

Skole

Skole fremstår som et viktig tema ved institusjonsenheten. Hva har vektleggingen av

skole

utfordringer, fremgangsmåter og løsninger i den forbindelse

å si for samspil-

let mellom ungdommene og personalet?

Mat og måltider

På hvilken måte kan handlinger knyttet til mat og måltider si noe om

og gjøre noe

med

situasjonen i huset og samspillet ungdommene og miljøpersonalet imellom?

Fritid

De fleste ungdommene har en åpen fritid uten bestemte, tidfestede aktiviteter og til-

bringer mye av denne tiden ved ungdomshjemmet. Hvordan kommer det miljøterapeu-

tiske arbeidet til sin rett når ungdommene velger «sosial isolasjon» på rommene sine?

Er det slik at personalet opplever at de i større grad er i stand til å oppnå resultater,

også i fritiden, med ungdommer som er sosiale, utadvendte og fysisk aktive?

Longboardprosjektet

Longboardprosjektet fremstår som et interessant eksempel hvor ungdom og voksne

sammen setter i gang med å lage egendefinerte longboards. På hvilken måte kan et

prosjekt som både ungdommer og voksne ønsker å delta i

og samarbeide om, og som

går over tid, ha betydning for kommunikasjon, samspill og miljøterapeutisk praksis?

2.3 Forskningsopplegg

«

De metoder som kvalitativt orienterte forskere bruker for å skaffe seg kunnskap om

samfunnsforhold, er i høy grad de samme som folk flest bruker i dagliglivet

» (Wadel,

1991 s. 186).

En studie av én enhet

som den studien denne rapporten bygger på

er tids- og steds-

spesifikk. Yin (2003) fremhever som typisk for casestudier at de undersøker fenomen i

sin naturlige sammenheng eller kontekst, og at de gjerne baserer seg på flere datakilder.

Man søker å beskrive en enhet inngående (i dette tilfellet ett hus ved et ungdomshjem).

Eksempelstudier kan sies å være det motsatte av komparative, sammenlignende studier,

hvor man enkelt sagt undersøker flere «caser»/eksempler. Case

eller eksempelstudier

er egnet til å gi marginaliserte grupper en stemme, til å tolke historisk og kulturelt vik-

tige fenomen samt utvikle og forbedre begreper. Eksempelstudier kan gi forskeren inn-

sikt i prosesser og strategier innenfor et lokalt miljø eller en enhet. Én-faktor-