GRO ULSET
Tett på livet i barneverninstitusjon
–
en eksempelstudie
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
143
Punch, Samantha, Ian McIntosh, Ruth Emond & Nika Dorrer (2009): «Food and Rela-
tionships: Children's Experiences in Residential Care» i: James Allison, Anne-Trine
Kjørholt og Vebjørg Tingstad (ed.).
Children, Food and Identity in Everyday Life.
Studies in Childhood and Youth
, Basingstoke: Palgrave Macmillan, s. 149-171.
Punch, S. and McIntosh, I. (2014): «
‘
Food is a funny thing within residential child-
care
’: Intergenerational Relationships and Food Practices in Residential Care
» i:
Childhood
. 21 (1), s. 72-86.
Rambøll (2011):
Brukerundersøkelse blant barn i statlige og private barneverntiltak,
(Sluttrapport). Oslo: Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet.
Rambøll (2015):
Opplæring i barneverninstitusjoner. Kartlegging av opplæringsmo-
deller og vurdering av innhold og kvalitet
. Rapport. Oslo: Utdanningsdirektoratet.
Reime, Monica Alvestad og Svanaug Fjær (2010): «Å tilhøre, å bli, å delta: medvirk-
ning i overgangen fra barneverninstitusjon til voksenliv» i:
Fontene forskning
. Nr. 2, s.
27-38.
Ridley, Julie & Steve McCluskey (2003): “Exploring the perceptions of young people
in care and care leavers of
their health needs” i:
Scottish Journal of Residential Child
Care
. 2 (1), s. 55-65.
Rossvær, Viggo (1998):
Ruinlandskap og modernitet. Hverdagsbilder og randsoneer-
faringer fra et nord-norsk fiskevær
, Oslo: Spartacus.
Schaanning,
Espen
(u.å):
Vitensnettet
omkring
barnet
.
Hentet
fra
http://www.arrvev.no/bok/vitensnettet-omkring-barnetSchatzman, Leonard og Anselm M. Strauss (1973):
Field Research. Strategies for a
Natural Sociology
, Englewood Cliffs: Prentce Hall.
Schwarz, Ida (2007
): Børneliv på døgninstitution. Socialpædagogik på tværs av børns
livssammenhenge
(Ph.d.-avhandling). Odense: Syddansk Universitet, Institut for Filo-
sofi, Pædagogik og Religionsstudier.