Previous Page  126 / 166 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 126 / 166 Next Page
Page Background

GRO ULSET

Tett på livet i barneverninstitusjon

en eksempelstudie

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

116

Det hendte at ungdommene tok i bruk kjøkkenet alene. Dette skjedde fortrinnsvis på

kveldstid, etter først å ha spurt personalet om tillatelse. På menyen kunne det stå

brownies, grøt, vafler, milkshake eller smoothie. Jentene syntes mer ivrige enn guttene

på dette feltet og øyeblikkene var alltid lystbetonte. Når det gjaldt håndheving av reg-

ler og praksiser hva angikk inntak av mat mellom faste måltider, syntes disse til dels

ulike. Noen krevde at ungdommene spiste den maten som ble servert ved måltidene.

De kunne være tydelige på at ungdommene ikke hadde anledning til å forsyne seg med

annen mat

eller lage egen mat

utenom måltidene. Andre ga dem tillatelse til å spise

brødskiver, «rett i koppen» eller lignende, dersom de ikke likte det som ble servert til

middagsmat. Det syntes også å være noe ulik håndheving av regler med hensyn til å

forsyne seg med frukt eller noe smått å spise etter skoletid, i forkant av middagsmålti-

det. Etter hvert som ungdommene ble kjent med den enkelte voksne og/eller de ulike

par/dyader, visste de at regler, praksis og grad av handlefrihet kunne ta noe ulik ret-

ning. Andrea sa det slik:

«

Nei, det spørs litt hvem som jobber, og sånn, for noen av de voksne blir sånn…,

de mener at vi ikke skal ta oss noe mat før middag eller mellom måltidene. At vi

skal komme og spise til måltidene og ikke imellom

. (…). Jeg er vant til å ta meg

sånn en li

ten matbit etter skolen, fordi jeg er sulten (…).

Andrea opplevde ulik handlefrihet og mente det hadde å gjøre med den enkelte voks-

nes meninger og/eller hvilke av de fire voksendyadene som var i huset. Når man var

vant til andre regler og rutiner hjemmefra var det ikke lett å omstille -og forholde seg

til de nye som

vel å merke av og til

gjaldt her.

De voksne ga uttrykk for at de i utgangspunktet ønsket å ha tilnærmet like regler og

praksiser uansett hvilke par/dyader som var i huset. Samtidig mente de at det måtte

være toleranse for noe variasjon. De var mennesker med ulike personligheter; ikke

maskiner. I samtaler hvor ulike perspektiver og fremgangsmåter blant de voksne i per-

sonalgruppen ble diskutert kom også dette med «hvilke kamper en skulle/burde ta»

opp som tema. De kunne i utgangspunktet ha samme oppfatninger om hvilke regler

som skulle gjelde ved institusjonsenheten, men ikke nødvendigvis hvordan man skulle

forfølge mulige brudd på disse. Det handlet blant annet om hvilke «kamper» man valg-

te å gå inn i. Med «kamper» mentes for eksempel å si ifra på en ordentlig og tydelig

måte til ungdommen om at de ikke syntes dette var greit, forklare hvorfor og følge tett

opp. Mens noen syntes innstilte på å tydeliggjøre og markere regler/grenser og brudd