Previous Page  121 / 166 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 121 / 166 Next Page
Page Background

GRO ULSET

Tett på livet i barneverninstitusjon

en eksempelstudie

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

111

Observasjoner og nedtegnede feltnotater viste at noen ungdommer stilte sjeldnere til

fellesmåltider enn andre. Dette var et mønster. Det syntes ikke å være ett forhold eller

én faktor som gjorde det mulig å oppnå en dypere forståelse av disse gjentatte hand-

lingsvalgene. Noen sa at de (ofte) ikke likte maten som sto på menyen, at de ikke var

sultne eller at de bare ville være for seg selv. Av og til hendte det at noen av ungdom-

mene var uenige og irriterte på hverandre. De ønsket ikke å omgås så mye og snakke

sammen. Noen ga også uttrykk for at de kunne tenke seg å spise maten alene på rom-

met sitt. Dette var imidlertid ikke noe de voksne anerkjente.

Erik Larsen (2015) skriver at måltidet er en sentral hjørnestein i den miljøterapeutiske

grunnstrukturen, og at måltider og mat er uttrykk for følelser og erfaringer. Han po-

engterer at måltider og mat er et relasjonelt fenomen, og det kan være både truende og

kontaktskapende. På den ene siden kan det uttrykkes omsorg og tilførsel gjennom mat

og måltider. Mat kan være uttrykk for tillit og trygghet. På den andre siden kan det

handle om grenser og frustrasjon (ibid.). Sosialt og symbolsk meningsinnhold knyttet

til mat og måltider varierer. Erfaringene en har med seg fra (tidligere) oppvekst og fa-

milieliv, og situasjonen en befinner seg i her og nå; begge deler spiller inn. Det er ikke

gitt hvor og med hvem det oppleves trygt å spise. Kanskje fortalte også enkelte ung-

dommers handlingsvalg noe om dette. Kanskje tok det tid å venne seg til rutinene

knyttet til inntak av mat - og dertil kommunikasjon og samspill, med personer som

ikke var ens egen familie. Kanskje var ikke matlysten alltid god. Kanskje kunne også

de voksnes handlingsvalg ha betydning for de valg ungdommene tok:

«

(…), det er noen voksne som ikke spiser frokost. (…). Men de sitter i hvert fall

ned med oss, de d

ekker på bordet til oss og setter seg ned. (…). De drikker kaffe,

da

», hevdet Andrea.

Bildet var med andre ord sammensatt.

8.2 Uttrykk for omsorgshandlinger

«

Ertesuppe, pannekaker og bacon. Andrea lager det meste av middagen i dag.

Det virker som hun er glad for å ha fått tillit og er godt i gang med matlagingen

når vi kommer inn på kjøkkenet. Jona hjelper til med å steke bacon. Det er god

stemning. Jeg tar ut de rene koppene fra maskinen og setter dem på plass i ska-

pene. Robin kommer ned fra rommet sitt, setter seg ved spisebordet og venter

på middagen. (…). Vi blar i avisen, ser på tilbud og annonser, komme

nterer pc-