Previous Page  116 / 166 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 116 / 166 Next Page
Page Background

GRO ULSET

Tett på livet i barneverninstitusjon

en eksempelstudie

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

106

Nei. Det er mange som bare liksom laster ned filmer og spill og sånn på telefo-

nen, sånn at man kan holde på med det uten nett.

Jeg skjønner. (…). Så det er egentlig ikke noen vits?

Nei, det er ikke det. Ellers så er det folk som er våken hele natta, så de liksom

kan legge seg til å sove sånn i elleve-tolv-tida og våkne litt senere når nettet er

på igjen.

Andreas inntrykk var at internettrestriksjonene ikke alltid hadde den virkning som per-

sonalet håpet på. Noen ungdommer valgte å være våkne på natta og se nedlastede

filmer og/eller spille nedlastede spill, for deretter å sove utover dagen i de timene hvor

nettet var nede, mellom kl. 12 og 15. Ifølge informanten hendte det at ungdom våknet

og sto opp først når de kunne koble seg på nettet for å spille dataspill, være på sosiale

medier og surfe. Dersom døgnrytmen ble snudd i helgene kunne dette også få konse-

kvenser for ukedagene. Det ble tungt å stå opp og komme seg på skolen i begynnelsen

av uken.

Ved feltarbeidsøkter som ble gjennomført lørdager og/eller søndager ble ungdommene

observert i miljøet mellom kl. 10 og kl. 11. Dette viser at ungdommene ikke sov til

langt ut på dagen hver eneste helg. Poenget er at det, ifølge Andrea, hendte at noen av

ungdommene sto opp sent. Det kan tyde på at internettrestriksjonene i helgene av og til

virket mot sin hensikt, eller at de hadde negative konsekvenser i form av uheldige valg

når det gjaldt leggetid og søvn. Det var også noen ungdommer som fortalte at restrik-

sjonene hadde liten betydning for dem. For øvrig kan nevnes at nettet var nede rett

som det var også utenom de ovennevnte tilsiktede tidspunkter i helger og på ukedager.

Ungdommene var nokså fortvilte over dette. Årsaken til ustabiliteten var kanskje dår-

lig dekning og nettilgang; det ble snakket om at nettlinjen var treg, og det ble snakket

om rutertype. Noen av ungdommene mente nettboksen var slitt fordi personalet stadig

slo den av og på. Dersom opplegget tålte lite datatrafikk ble internettet tregt. Internett-

boksen ble forsøkt flyttet rundt i huset for om mulig å løse problemet, men man kom-

me ikke fram til en varig løsning. Flytting av internettboksen førte også til at enkelte

ungdommer mistet tilgang til nettet på rommene sine. Dette opplevde de som både

ergerlig og begrensende, også med tanke på lekser og innleveringer. Robin var fortvilt

og ga uttrykk for det slik:

«

(…) nå er internettboksen på andre side

n av huset, og da får jeg ikke internett

på rommet mitt, og da får jeg ikke mulighet til å lære meg engelsk og lært meg

det jeg trenger og sånn