Background Image
Previous Page  50 / 128 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 50 / 128 Next Page
Page Background

47

6. Sannsynlighet - Venndiagram

AKTIVITET 3

Oppgaveark 1: Venndiagram 1

Elevene jobber i par med hvert sitt oppgaveark.

Når elevene har forstått oppbygningen av venndiagrammmet, er det viktig at de får øve seg.

Oppgavearket er bygd opp slik at de første oppgavene er enkle å gjøre med brikker, mens elevene

må nne tallene uten konkreter i de siste oppgavene. Denne tenkingen viser veien til det som i neste

opplegg blir forklart som «addisjonssetningen».

Kommentar til læreren

Når vi bruker venndiagram i matematikken, må man merke seg at det skal være en ytre ramme i tillegg

til mengdesirklene. Også de 5 brikkene skal plasseres innenfor den ytre rammen. Hver brikke-stabel

representerer et utfall, og mengden av alle brikkene utgjør utfallsrommet. Det er alltid viktig å ska e

seg oversikt over hele utfallsrommet når man arbeider med problemer i sannsynlighetsregning.

Her introduseres skrivemåten med symboler. Det er viktig at elevene lærer seg de formelle kravene.

For å bruke skrivemåten med symboler i sannsynlighetsregning, bør man lage forkortelser for

alle kategorier (hendinger). Krev at elevene skriver hva de enkelte forkortelsene står for i hver ny

oppgave. I oppgave 1 kan elevene skrive cola og solo på de to mengdesirklene, men hvis de vil bruke

forkortelser, skal de skrive:

C

:

(en tilfeldig valgt elev) liker cola

S

:

(en tilfeldig valgt elev) liker solo

I tillegg til antall i hver mengde (hvert rom), skal det også skrives totalt antall på rammen rundt (hele

utfallsrommet).