47
6. Sannsynlighet - Venndiagram
AKTIVITET 3
Oppgaveark 1: Venndiagram 1
Elevene jobber i par med hvert sitt oppgaveark.
Når elevene har forstått oppbygningen av venndiagrammmet, er det viktig at de får øve seg.
Oppgavearket er bygd opp slik at de første oppgavene er enkle å gjøre med brikker, mens elevene
må nne tallene uten konkreter i de siste oppgavene. Denne tenkingen viser veien til det som i neste
opplegg blir forklart som «addisjonssetningen».
Kommentar til læreren
Når vi bruker venndiagram i matematikken, må man merke seg at det skal være en ytre ramme i tillegg
til mengdesirklene. Også de 5 brikkene skal plasseres innenfor den ytre rammen. Hver brikke-stabel
representerer et utfall, og mengden av alle brikkene utgjør utfallsrommet. Det er alltid viktig å ska e
seg oversikt over hele utfallsrommet når man arbeider med problemer i sannsynlighetsregning.
Her introduseres skrivemåten med symboler. Det er viktig at elevene lærer seg de formelle kravene.
For å bruke skrivemåten med symboler i sannsynlighetsregning, bør man lage forkortelser for
alle kategorier (hendinger). Krev at elevene skriver hva de enkelte forkortelsene står for i hver ny
oppgave. I oppgave 1 kan elevene skrive cola og solo på de to mengdesirklene, men hvis de vil bruke
forkortelser, skal de skrive:
C
:
(en tilfeldig valgt elev) liker cola
S
:
(en tilfeldig valgt elev) liker solo
I tillegg til antall i hver mengde (hvert rom), skal det også skrives totalt antall på rammen rundt (hele
utfallsrommet).