46
6. Sannsynlighet - Venndiagram
AKTIVITET 2
Elevene jobber videre med brikkene. Oppgavene gis muntlig. Gi elevene nok tid til å utføre oppgaven.
Oppgave:
• Ta to mengderinger, ev. løkker av hyssing. På den ene ringen settes en klistrelapp med «liker
fotball» og på den andre en klistrelapp med «liker ski».
• Plasser brikkene fra den forrige oppgaven slik at alle elevbrikkene får sin plass.
• Tenk over hvordan dere må legge ringene slik at dere kan plassere alle brikkene. Kravet er at det
bare skal være brikker med én egenskap i hver mengde, dvs. i hvert «rom».
• Hvor mange brikker/elever er det i hvert rom?
Kommentar til læreren
Elevene skal nå bruke funnene fra forrige oppgave til å legge ringene. Elevene utfordres til å nne ut
hvordan de skal plassere ringene slik at de får et «rom» som inneholder begge egenskapene, dvs. både
fotball og ski. Poenget er at man får avgrenset mengdene slik at alle brikkene i hvert «rom»/mengde
har samme egenskap.
Denne delen av oppgaven oppleves erfaringsmessig som vanskelig for elevene når de gjør den kun
ved regning. Å ha oppgaven konkretisert vil kunne hjelpe for å forstå oppgaven. Elevene vil kunne
erfare at når samme person liker to idretter, så må det dannes et overlappende område mellom de to
mengderingene. Når elevene har lagt ferdig brikkene, vil det ligge 11 blå/grønne, 7 blå/grønne/røde,
6 blå/røde og 5 blå brikker på bordet. Læreren bør vie dette punktet stor oppmerksomhet, og han må
legge til rette for en god faglig dialog.
Her kan man ta opp spørsmålene fra aktivitet 1. Nå skal det være lettere å nne svaret, da brikkene er
sortert i enkelte mengder/«rom».