14
Lære for livet
nødnummeret 113. Man skal
ikke
prøve kunstig åndedrett eller annen livred-
ning. Det viktigste man gjør, er å opptre rolig og passe på at personen ikke slår
hodet sitt (Norsk Spielmeyer-Vogt Forening, 2009).
Den som får et GTK-anfall, vil ikke selv merke noe mens anfallet står på.
For omgivelsene kan derimot et GTK-anfall være en skremmende opplevelse.
Pedagoger og andre som arbeider rundt JNCL-eleven, bør derfor forberede seg
på det første epilepsianfallet ved å snakke sammen om epilepsi og legge en
plan for hvordan de skal agere. Det er viktig å føle seg trygg og vite hva man
skal gjøre. En beredskapsplan vil være til stor hjelp for å kunne håndtere slike
situasjoner på best mulig måte.
Hvis det er medelever til stede under et GTK-anfall, vil flere av dem anta-
kelig oppleve anfallet som svært skremmende, spesielt hvis det er første gang
de er vitne til et slikt anfall. I en beredskapsplan bør det derfor presiseres at en
voksen må ha et særlig ansvar for å ta hånd om medelevene. Medelevene bør
ledes bort fra situasjonen, både av hensyn til dem selv og til den som har epi-
lepsianfallet. Videre bør medelevene tilbys en forklaring av hva som skjedde og
få anledning til å snakke ut om hendelsen.
Hjemmet skal alltid underrettes umiddelbart når en elev får epilepsianfall.
Skolen må også vurdere om foreldrene til de andre elevene skal informeres for
å avverge unødvendig frykt og overdreven dramatikk i slike situasjoner.
2.3.5 Psykiske reaksjoner
Personer med JNCL kan ha psykiske reaksjoner som psykoser, depresjoner,
angst, hallusinasjoner, uro, agitasjon eller utagering fra tidlig i sykdomsutvik-
lingen. Disse reaksjonene kan ha en sammenheng med synstapet. Senere kan
psykiske reaksjoner også være situasjonsbetingede, spesielt hos barn og unge
som forstår sin situasjon eller deler av den, men som ikke evner å uttrykke
hvordan de har det (Diderichsen, 2007).
Søvnvansker inngår ofte som del av de psykiske reaksjonene. Disse kan
ha sammensatte årsaker og kan være en stor belastning for hele familien.
Også læringsevnen påvirkes av barnets eller ungdommens psykiske tilstand.
Søvnmangel vil være med på å forsterke dette bildet.
2.3.6 Motoriske problemer
Både fin- og grovmotorikken vil bli rammet av sykdommen. Barnet/ung-
dommen vil få økende problemer med å bruke hendene nøyaktig. Praktiske
gjøremål, som å kneppe knapper og dra igjen en glidelås, blir vanskeli-
ge. Begynnende leddforandringer blir også merkbare. Dette viser seg som