Kapittel 2 Hva er JNCL?
15
balanse- og koordinasjonsvansker, stivhet og treghet i bevegelsene, trippende
fremoverbøyd gange, problemer med å starte opp nye aktiviteter og ufrivillige
bevegelser. De motoriske problemene blir tydeligere over tid, og ungdommen
vil bli avhengig av rullestol.
Alt tyder på at allsidig og hyppig fysisk aktivitet har en positiv innvirkning
på JNCL-barnas evne til å håndtere sin egen sykdom. Et sentralt element i den
pedagogiske tilretteleggingen vil derfor være å stimulere til at JNCL-eleven er
så fysisk aktiv som overhode mulig – og mer enn det som er naturlig for barn
på samme alderstrinn. Fysisk aktivitet bør legges inn som en integrert del av
den ordinære undervisningen.
2.3.7 Andre symptomer
Personer med progredierende nevrologiske sykdommer kan oppleve smerter
som del av sykdomsutviklingen (Diderichsen, 2007). Smerte kan være knyttet
til kroppens fysiologiske endringer, infeksjoner eller annet. Personer med JNCL
kan også bli sensitive for lyd og berøring og kan oppleve dette som sterkt ube-
hagelig. I enhver læringssituasjon er det derfor nødvendig å se an målpersonens
medisinske tilstand og dagsform. Smerte og ubehag må tas på største alvor.
2.4 Pedagogiske utfordringer og muligheter
Alle barn og unge med JNCL utvikler seg forskjellig. En viktig faktor for å lyk-
kes i det pedagogiske arbeidet er derfor kontinuitet og erfaring med den en-
kelte snarere enn teoretisk kunnskap om en standardisert sykdomsutvikling. Et
samspill mellom pedagogisk personale og foreldre vil ofte være fruktbart, både
tidlig og sent i sykdomsutviklingen.
Evnen til å lære nye ting er
alltid til stede
hos personer med JNCL, men vil
over tid kreve mer av omgivelsene. Ungdommene vil bli mer krevende å arbeide
med. Skal man lykkes, forutsetter det stor grad av tilstedeværelse i dialogen med
den enkelte. «Her og nå» er et viktig prinsipp på alle livets områder i samspillet
med personer med JNCL, også i læringssituasjoner.
Andre viktige elementer i det pedagogiske arbeidet er:
• Trygghet og forutsigbarhet. Dette kan oppnås for eksempel ved at den en-
kelte elev har faste personer å forholde seg til, og at det er kontinuitet i per-
sonalsituasjonen og i arbeidsmetodikk. I den grad nye mennesker kommer
til, må det foreligge effektive metoder/rutiner for at disse skal kunne tilegne
seg nødvendig basiskunnskap.