Kapittel 8 Livslang læring
135
hvordan man etablerer gode aktiviteter og samhandlingssituasjoner vil skape
innsikt og gjøre alle mer samkjørte.
En kommunikasjonspresentasjon gjør rede for hvordan man bør gå frem
når man ønsker å kommunisere med en person med svekket talespråk (Ursin
& Slåtta, 2010). En kommunikasjonspresentasjon kan for eksempel gi over-
sikt over ordene målpersonen fortsatt bruker i tale og hva personen ønsker
å uttrykke når han/hun bruker disse ordene. Kommunikasjonspresentasjoner
kan synliggjøre hvilke kommunikative funksjoner personens uttrykk kan ha.
Gjennom tekst, bilder og film kan man beskrive hvordan målpersonen sier ting
som «hei», «ha det», «kom hit» eller «vil ikke». Man kan også beskrive andre
former for kommunikasjon som mimikk eller bevegelser, slik at man besvarer
forskjellige uttrykk på relativ lik måte. Tabell 10 viser eksempel på en slik kom-
munikasjonspresentasjon (etter Slåtta, 2011).
Tabell 10:
Kommunikasjonspresentasjon
Hva jeg sier
Hvordan jeg sier det
Hva du skal gjøre
«Hei»
(bilde av personen
når han/hun sier
«hei»)
Jeg snur meg mot deg og ser på deg når
du hilser på meg. Dersom jeg kjenner deg,
blir jeg ofte ivrig. Jeg beveger kroppen,
smiler til deg og hilser på deg med en lyd.
Dersom jeg hører at du kommer før du
rekker å hilse på meg, hender det at jeg
blir ivrig og roper på deg for at du skal
komme bort og hilse.
Dersom jeg ikke kjenner deg, ser jeg på
deg med et litt spørrende og avventende
uttrykk i ansiktet.
Jeg vil at du skal komme
helt bort til meg når du
hilser på meg. Ta gjerne på
meg, men ikke i ansiktet
eller på håret. Når du hilser,
vil jeg at du skal vente, slik
at jeg får tid til å svare.