Background Image
Previous Page  139 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 139 / 180 Next Page
Page Background

Kapittel 8 Livslang læring

135

hvordan man etablerer gode aktiviteter og samhandlingssituasjoner vil skape

innsikt og gjøre alle mer samkjørte.

En kommunikasjonspresentasjon gjør rede for hvordan man bør gå frem

når man ønsker å kommunisere med en person med svekket talespråk (Ursin

& Slåtta, 2010). En kommunikasjonspresentasjon kan for eksempel gi over-

sikt over ordene målpersonen fortsatt bruker i tale og hva personen ønsker

å uttrykke når han/hun bruker disse ordene. Kommunikasjonspresentasjoner

kan synliggjøre hvilke kommunikative funksjoner personens uttrykk kan ha.

Gjennom tekst, bilder og film kan man beskrive hvordan målpersonen sier ting

som «hei», «ha det», «kom hit» eller «vil ikke». Man kan også beskrive andre

former for kommunikasjon som mimikk eller bevegelser, slik at man besvarer

forskjellige uttrykk på relativ lik måte. Tabell 10 viser eksempel på en slik kom-

munikasjonspresentasjon (etter Slåtta, 2011).

Tabell 10:

Kommunikasjonspresentasjon

Hva jeg sier

Hvordan jeg sier det

Hva du skal gjøre

«Hei»

(bilde av personen

når han/hun sier

«hei»)

Jeg snur meg mot deg og ser på deg når

du hilser på meg. Dersom jeg kjenner deg,

blir jeg ofte ivrig. Jeg beveger kroppen,

smiler til deg og hilser på deg med en lyd.

Dersom jeg hører at du kommer før du

rekker å hilse på meg, hender det at jeg

blir ivrig og roper på deg for at du skal

komme bort og hilse.

Dersom jeg ikke kjenner deg, ser jeg på

deg med et litt spørrende og avventende

uttrykk i ansiktet.

Jeg vil at du skal komme

helt bort til meg når du

hilser på meg. Ta gjerne på

meg, men ikke i ansiktet

eller på håret. Når du hilser,

vil jeg at du skal vente, slik

at jeg får tid til å svare.