Kapittel 8 Livslang læring
133
Heftet «Støttemateriell for god praksis» av Ursin og Slåtta (2010) gir en rekke eksem-
pler på hvordan slikt materiell kan utformes. Heftet kan lastes ned gratis fra http://
www.statped.no/Global/Publikasjoner/Stottehefte.pdf.Det er viktig å være oppmerksom på at støttemateriell har begrenset varighet og
vil måtte omarbeides i takt med forandringer hos målpersonen og/eller i omgi-
velsene. Tidspunkter for evaluering og revisjon må spesifiseres. Beskrivelsene
må vurderes opp mot eksisterende praksis og mot faglige synspunkter.
8.3.6 Personlige presentasjoner
Kunnskap om personlighet, preferanser og livshistorie er av stor betydning når
relasjoner utvikles mellom mennesker. Alle har en livshistorie og en person-
lighet som man må ta hensyn til. Personlige presentasjoner, som forteller om
den enkeltes personlighet og preferanser i livet, kan være til god støtte for dem
som ikke er i stand til å fortelle selv. Slike presentasjoner vil påvirke hvordan
nærpersoner forstår og samhandler med målpersonen i dagliglivet og hvordan
man kan tilrettelegge hverdagen. Støttemateriellet skal hjelpe nærpersoner til å
få et helhetlig bilde av målpersonen og slik være en hjelp til å skape gode livs-
betingelser i hverdagen (Ursin & Slåtta, 2010).
Opplevelsen av å kjenne og forstå hverandre handler ikke bare om det som
skjer mellom oss her og nå, men også om hva man deler med hverandre. Den
som ikke evner å fortelle om seg selv, risikerer å fremstå som mindre interes-
sant enn andre og vil ha vanskeligere for å få innpass i sosiale fellesskap. Uten
kunnskap om hvilke erfaringer som har formet målpersonens personlighet, ut-
trykk og væremåter, vil
diagnosen
lett kunne komme i sentrum. Det blir fort
diagnosen som danner utgangspunktet for samværet og forståelsen av perso-
nen. Ethvert menneske er tjent med å bli møtt og forstått på grunnlag av sin
personlighet og ikke på grunnlag av sin diagnose.
Personlige presentasjoner kan utformes i ulike formater ved hjelp av tekst,
bilder, lyd og/eller film. Personlige presentasjoner kan lages i 1. person (jeg-
form) eller 3. person (hun/han-form). Blir presentasjonen omfattende, kan den
deles opp i flere presentasjoner.
Det bør lages en grunnpresentasjon, eksempelvis en «Boken om meg».
Boken bør blant annet gi et innblikk i personens historie, hvem personen er i
dag, hans/hennes interesser og nettverk. For barn/unge med JNCL, som grad-
vis mister talespråket sitt, kan boken inneholde en oversikt over temaer og em-
ner som personen liker å snakke om. Dette vil gjøre det enklere å finne ut av