Background Image
Previous Page  137 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 137 / 180 Next Page
Page Background

Kapittel 8 Livslang læring

133

Heftet «Støttemateriell for god praksis» av Ursin og Slåtta (2010) gir en rekke eksem-

pler på hvordan slikt materiell kan utformes. Heftet kan lastes ned gratis fra http://

www.statped.no/Global/Publikasjoner/Stottehefte.pdf.

Det er viktig å være oppmerksom på at støttemateriell har begrenset varighet og

vil måtte omarbeides i takt med forandringer hos målpersonen og/eller i omgi-

velsene. Tidspunkter for evaluering og revisjon må spesifiseres. Beskrivelsene

må vurderes opp mot eksisterende praksis og mot faglige synspunkter.

8.3.6 Personlige presentasjoner

Kunnskap om personlighet, preferanser og livshistorie er av stor betydning når

relasjoner utvikles mellom mennesker. Alle har en livshistorie og en person-

lighet som man må ta hensyn til. Personlige presentasjoner, som forteller om

den enkeltes personlighet og preferanser i livet, kan være til god støtte for dem

som ikke er i stand til å fortelle selv. Slike presentasjoner vil påvirke hvordan

nærpersoner forstår og samhandler med målpersonen i dagliglivet og hvordan

man kan tilrettelegge hverdagen. Støttemateriellet skal hjelpe nærpersoner til å

få et helhetlig bilde av målpersonen og slik være en hjelp til å skape gode livs-

betingelser i hverdagen (Ursin & Slåtta, 2010).

Opplevelsen av å kjenne og forstå hverandre handler ikke bare om det som

skjer mellom oss her og nå, men også om hva man deler med hverandre. Den

som ikke evner å fortelle om seg selv, risikerer å fremstå som mindre interes-

sant enn andre og vil ha vanskeligere for å få innpass i sosiale fellesskap. Uten

kunnskap om hvilke erfaringer som har formet målpersonens personlighet, ut-

trykk og væremåter, vil

diagnosen

lett kunne komme i sentrum. Det blir fort

diagnosen som danner utgangspunktet for samværet og forståelsen av perso-

nen. Ethvert menneske er tjent med å bli møtt og forstått på grunnlag av sin

personlighet og ikke på grunnlag av sin diagnose.

Personlige presentasjoner kan utformes i ulike formater ved hjelp av tekst,

bilder, lyd og/eller film. Personlige presentasjoner kan lages i 1. person (jeg-

form) eller 3. person (hun/han-form). Blir presentasjonen omfattende, kan den

deles opp i flere presentasjoner.

Det bør lages en grunnpresentasjon, eksempelvis en «Boken om meg».

Boken bør blant annet gi et innblikk i personens historie, hvem personen er i

dag, hans/hennes interesser og nettverk. For barn/unge med JNCL, som grad-

vis mister talespråket sitt, kan boken inneholde en oversikt over temaer og em-

ner som personen liker å snakke om. Dette vil gjøre det enklere å finne ut av