Background Image
Previous Page  135 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 135 / 180 Next Page
Page Background

Kapittel 8 Livslang læring

131

motiverte, interesserte og fortrolige med alle metoder for kommunikasjon. De

prøver å forstå personens svekkede tale, anstrenger seg for å tolke signaler og

gester og er fortrolige med stillhet i samtalen. Gode kommunikasjonspartnere

tar initiativ til å bekrefte meninger og innrømmer at de ikke forstår hva som

blir sagt (Blackstone, 1999).

Sagt av et personale til en ung mann med JNCL: «Vi forstår hva han sa fordi vi

har vært sammen med ham og vet hva han er opptatt av».

Å kommunisere med noen som ikke har talespråk, eller som har et svekket

talespråk, krever at man kjenner vedkommende godt, og at man tar seg god

tid. En som tilbringer mye tid sammen med en person med JNCL, som deler

målpersonens opplevelser og vet hva han/hun er opptatt av, vil imidlertid ha

gode forutsetninger for å forstå det personen kommuniserer. Slike nærperso-

ner vil også automatisk lære seg å se og tolke personens kroppsspråk (Grøseth

& Augestad, 2012).

For JNCL-personer som bor i egen bolig er gode overlappingsmøter mellom per-

sonalet avgjørende.

8.3.3 Felles referanserammer

Det er ekstra viktig at pårørende og andre nærpersoner hjelper til med å ta vare på

målpersonens opplevelser, minner og historie fra tidlig alder av og gjennom hele

livsløpet. Den som vet hva den unge voksne med JNCL har vært med på og erfart

i nær og fjern fortid, vil ha bedre forutsetninger for meningsfull kommunikasjon.

Tett og god dialog mellom målpersonens nærpersoner, som foreldre, lærere,

avlastere, personalet i boligen eller andre, er nødvendig når målpersonen selv

ikke kan formidle hva han/hun har på hjertet. Formålet med dialogen, enten den

er skriftlig, telefonbasert eller ansikt til ansikt, er å videreformidle informasjon

til målpersonens nærpersoner om målpersonens opplevelser, dagsform og hva

målpersonen har vært særlig opptatt av. Gjennom overføring av slik informasjon

styrkesmuligheten for at målpersonen blir sett og bekreftet i sin kommunikasjon.

«Vi ser at han er trøtt, men dette kan snus ved å finne på noe for å få ham våken»

har personalet til en ung mann med JNCL uttalt.