136
Lære for livet
En kommunikasjonspresentasjon kan også fungere som en oppskrift på hvor-
dan man får til et godt samspill med målpersonen. En plakat om hvordan mål-
personen ønsker å bli vekket kan se slik ut:
Når du vekker meg om morgenen, vil jeg at du først skal
banke på døren før du går inn. Du må si «god morgen»
med en hyggelig stemme og fortelle meg hva klokken
er. La meg få noen minutter på å våkne før du sier noe
mer. Hvis jeg ikke gjør antydning til å våkne, kan du
etter noen minutter trekke fra gardinene, slå på lyset og
fortelle meg hvilken dag det er, og hva som er dagens
planer. Har jeg fortsatt ikke lyst til å stå opp, er det fint
om du forteller meg nøyaktig hvor mange minutter jeg
kan få på å våkne helt opp. Når denne tiden er ute, er
det egentlig greit at du får meg ut av sengen.
8.3.8 Partnerstøttet auditiv skanning
Partnerstøttet auditiv skanning (PAS) er en metode for støttet kommunikasjon
(Isaac Norge, n.d.). PAS er spesielt hensiktsmessig for målgruppen med JNCL
fordi metoden ikke krever aktiv bruk av synet.
Å «skanne» betyr å ha ulike alternativer å velge mellom. «Partnerstøttet og
auditiv»
betyr at en hjelper forteller om alternativene for målpersonen slik at
målpersonen kan foreta et valg. Kommunikasjonen kan foregå på ulike nivåer
fra enkel kommunikasjon, som å velge mat/TV-program/aktivitet, til å gi ut-
trykk for tanker, ønsker og behov, som for eksempel «det er noe jeg vil fortelle»,
«det er noe jeg vil gjøre» eller «det er noe jeg vil ha».
Å bruke PAS er å strukturere oppbyggingen av det man vil si, en strukturert
form for «20 spørsmål». PAS kan inkludere et spontant ordforråd for den kon-
krete situasjonen eller et fast ordforråd.
Når man velger PAS med et spontant ordforråd, er det viktig å presentere
valgmulighetene minst to ganger. Første gangen får målpersonen presentert
valgmulighetene, andre gangen velger han/hun sitt alternativ. Fordelen med
denne metoden er at personen gjøres kjent med valgmulighetene før han/hun
velger, noe som ikke er mulig med ja-/nei-spørsmål (VIKOM, n.d.).