130
Lære for livet
8.3 Alternativ og supplerende kommunikasjon
JNCL-sykdommen gjør at kommunikasjonsevnen før eller senere blir påvirket.
Kommunikasjon er hjertet i alle mellommenneskelige relasjoner, og dette un-
derkapittelet handler derfor om alternativ og supplerende kommunikasjon, et
viktig fagfelt for å skape en best mulig livssituasjon for ungdom og unge voksne
med JNCL.
8.3.1 Kommunikasjon er en forutsetning for et godt liv
En god tilværelse innebærer deltagelse i varierte aktiviteter i hverdagen, mu-
ligheter til å forstå og bli forstått, samt trygghet og forutsigbarhet i hverdagen
(Slåtta, 2011). Kommunikasjon er middelet til kontakt med andre mennesker,
og kommunikasjon og samspill er forutsetninger for gode erfaringer. God
kommunikasjon gir mulighet til å meddele sin tilstand, sine behov, ønsker og
følelser – og å gjøre egne valg. All adferd er kommunikasjon, så sant noen be-
visst eller ubevisst tolker den (Nag, 2011).
Kommunikasjon er en fundamental betingelse for eksistens, utvikling og
sosial kontakt for alle mennesker, også for barn, ungdom og voksne med JNCL.
Kommunikasjon handler om å skape felles mening (Østvik, 2011). Manglende
evne til å uttrykke seg og forstå hva andre sier kan føre til misforståelser, van-
skeligheter med å mestre omgivelsene og frustrasjoner (von Tetzchner, 2003).
Personer med JNCL vil før eller siden miste evnen til å uttrykke seg ved hjelp
av tale. Å legge til rette for at de fortsatt skal kunne forstå og bli forstått av sine
medmennesker er en forutsetning for at de skal kunne ha en god tilværelse.
8.3.2 Å bli en god kommunikasjonspartner kan læres
Kommunikasjonspartneren til en person med JNCL vil lett kunne dominere
kommunikasjonen. Mange vil ofte stille ja-/nei-spørsmål og selv legge føringer
for mesteparten av samtalen. Målpersonen kan oppleve at han/hun ikke gis
mulighet til å svare og blir avbrutt når han/hun forsøker å si noe. Forskning
viser at kommunikasjonspartnere til personer med svekket talespråk ikke alltid
viser at de har forstått. De bekrefter ikke innholdet i det som blir formidlet,
fokuserer for mye på teknologi eller kommunikasjonsmetoder, og mindre på
personens uttrykk (Light, 1989).
Ferdighetsnivå, sensitivitet, tålmodighet og ærlighet hos kommunikasjons-
partneren er avgjørende for god kommunikasjon. Ferdighetene og strategiene
som kreves for å bli en god kommunikasjonspartner er sjelden intuitive og må
vanligvis læres (Østvik, 2011). Gode kommunikasjonspartnere er tålmodige,