Background Image
Previous Page  141 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 141 / 180 Next Page
Page Background

Kapittel 8 Livslang læring

137

Et eksempel på PAS med spontant ordforråd: Hjelperen sier: «Hva synes du om

boken? Du kan velge mellom - kjedelig, morsom, trist, noe annet. Nå kan du velge:

Kjedelig, morsom, trist, noe annet.» Valgmulighetene presenteres om igjen helt til

målpersonen kommuniserer «JA» ved et av alternativene.

Man kan også bruke PAS med et fast ordforråd som målpersonen kjenner. Det

faste ordforrådet kan legges inn i et kommunikasjonshjelpemiddel, for eksem-

pel i dataprogrammet Sarepta eller på en Rolltalk, slik at personen selv kan

styre hva han/hun ønsker å meddele. Det faste ordforrådet kan også for eksem-

pel skrives ned på laminerte kort festet til en skiheiskortholder som kan trekkes

ut eller en nøkkelring.

Billedkilde: Fra Bojsen, Seigneuret og Schou (2006).

PAS som kommunikasjonshjelpemiddel utformes etter den enkeltes behov og

må tilpasses og videreutvikles i samsvar med målpersonens sykdomsutvikling.

Ordforrådet i PAS må skreddersys det enkelte individet og systematiseres i hen-

siktsmessige hovedkategorier, gjerne med utgangspunkt i personens personlige

presentasjoner. Valget mellom antallet hovedkategorier avhenger av personens

behov ved kommunikasjon og hvor mange kategorier personen kan forholde

seg til. Hovedkategoriene kan tildeles taktile symboler, slik at målpersonen selv

kan finne frem til aktuell hovedkategori: