Kapittel 8 Livslang læring
137
Et eksempel på PAS med spontant ordforråd: Hjelperen sier: «Hva synes du om
boken? Du kan velge mellom - kjedelig, morsom, trist, noe annet. Nå kan du velge:
Kjedelig, morsom, trist, noe annet.» Valgmulighetene presenteres om igjen helt til
målpersonen kommuniserer «JA» ved et av alternativene.
Man kan også bruke PAS med et fast ordforråd som målpersonen kjenner. Det
faste ordforrådet kan legges inn i et kommunikasjonshjelpemiddel, for eksem-
pel i dataprogrammet Sarepta eller på en Rolltalk, slik at personen selv kan
styre hva han/hun ønsker å meddele. Det faste ordforrådet kan også for eksem-
pel skrives ned på laminerte kort festet til en skiheiskortholder som kan trekkes
ut eller en nøkkelring.
Billedkilde: Fra Bojsen, Seigneuret og Schou (2006).
PAS som kommunikasjonshjelpemiddel utformes etter den enkeltes behov og
må tilpasses og videreutvikles i samsvar med målpersonens sykdomsutvikling.
Ordforrådet i PAS må skreddersys det enkelte individet og systematiseres i hen-
siktsmessige hovedkategorier, gjerne med utgangspunkt i personens personlige
presentasjoner. Valget mellom antallet hovedkategorier avhenger av personens
behov ved kommunikasjon og hvor mange kategorier personen kan forholde
seg til. Hovedkategoriene kan tildeles taktile symboler, slik at målpersonen selv
kan finne frem til aktuell hovedkategori: