134
Lære for livet
hva det er målpersonen prøver å si eller fortelle. Et eksempel på innholdsfor-
tegnelse fremkommer av tabell 9.
Tabell 9:
Eksempel på innholdsfortegnelse til «Boken om meg».
Kapittel 1: Om «Boken
om meg»
Kapittel 2: Om meg
Kapittel 3: Hva jeg liker
å snakke om
Hva boken kan brukes til.
Min personlighet. En vanlig
dag for meg. En vanlig uke
for meg. Om å være blind.
Om å ha epilepsi.
Dyr. Mennesker. Film.
Bøker. Musikk. Tid, tall og
størrelser. Steder og geo-
grafi. Mat.
Kapittel 4: Viktige per
soner i livet mitt
Kapittel 5: Steder som
er viktige for meg
Kapittel 6: Aktiviteter
jeg liker å holde på med
Min nærmeste familie.
Mammas familie. Pappas fa-
milie. Vennene mine. Andre
venner av meg og familien.
Hjelperne mine.
Nærområdet. Hyttelivet.
Møteplasser for blinde.
Andre steder i Norge. Land
jeg har vært i.
Uteaktiviteter.
Inneaktiviteter.
Hjelpemidlene mine.
Kapittel 7: Hva jeg liker
å spise og drikke
Kapittel 8: Personlig
stell
Kapittel 9: Årskalender
Frokost. Lunsj. Middag.
Kveldsmat. Helgekos.
Mine morgenrutiner. Mine
kveldsrutiner.
Viktige datoer og planene
mine fremover.
«Boken om meg» kan suppleres med fotoer, korte filmer, visuelle/auditive dag-
bøker, album og historier fra personens liv, eventuelt med personens egne tek-
ster og fortellinger.
Presentasjonene kan presenteres i trykket format eller elektronisk, for ek-
sempel på cd/dvd, eller gjennom Sarepta eller Rolltalk. Rolltalk er et lite og
hendig kommunikasjonshjelpemiddel hvor man blant annet har mulighet til
å lese inn ord, setninger og kortere historier, eventuelt supplert med bilder.
Informasjonen kan også gjøres tilgjengelig på nett på personens egen hjemme-
side, gjennom blogg eller andre sosiale medier. Gjennom passordbeskyttelse vil
man kunne styre hvem som skal ha tilgang til hvilken informasjon.
8.3.7 Kommunikasjonspresentasjoner
Ungdom og unge voksne med JNCL og begrenset tale vil kunne ha stor nytte av
at det utarbeides ulike typer av kommunikasjonspresentasjoner. Fremstillinger
av god praksis knyttet til kommunikasjon, deltagelse og livsutfoldelse krever
imidlertid tid og ressurser. Målet er at kunnskapen om god praksis skal de-
les mellom dem som kommuniserer med målpersonen. Felles kunnskap om