Background Image
Previous Page  131 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 131 / 180 Next Page
Page Background

Kapittel 8 Livslang læring

127

tjenester for at hverdagen skal fungere. Prinsippet om tjenester gjelder uansett

boligform. Om man bor hjemme hos foreldrene, om man velger å kjøpe egen

bolig, eller om man bor i et kommunalt bofellesskap sammen med andre, har

altså ingen betydning for retten til tjenester. Det kan i denne forbindelse være

hensiktsmessig å sette seg inn i rettighetene til brukerstyrt personlig assistanse,

en rettighet som nå videreføres i forbindelse med ny lov om kommunale helse-

og omsorgstjenester (Helsedirektoratet, 2012; St.prp. nr. 60, 2004–2005), og til

støttekontaktordningen (Helsedirektoratet, 2011). Tilgang til egen bil vil videre

kunne styrke tanken bak teamarbeidet. Det vises til forskrifter og rundskriv

vedrørende anskaffelse av motorkjøretøy, se NAV (2003).

«Alle barn har evnen å lære» (Utdanningsdirektoratet, 2009). Dette utsag-

net bør også være gyldig når man jobber innenfor læring-for-livet-konseptet.

Det er viktig at omgivelsene har slike forventninger når man skal samarbeide

med unge voksne med JNCL.

Resultater fra forskning om demens tyder på at aktivitet, stimulering og ny-

læring har en positiv effekt på demensforløpet, og at det motsatte kan forverre

sykdomsutviklingen. Dette vil sannsynligvis gjelde for de fleste av oss, men er

av spesiell viktighet for unge voksne med JNCL-diagnose.

8.2.2 Struktur og repetisjon

Korttidshukommelsen blir påvirket av sykdommen. Dette betyr ikke at nylæ-

ring og vedlikehold av ferdigheter er umulig, men at metodene og rammene

må forandres. Forandringen vil kunne innebære høyere krav til struktur og

repetisjon. Struktur innebærer at man etablerer faste mønstre eller rutiner i

boligen og på arbeidsplassen. Når målpersonen kjenner strukturen på dagen

sin, kan forventninger skapes.

Å bruke typen skjemaer som ble presentert i kapittel 6 kan forenkle samarbeidet

i personalgruppen. Dette for å sikre at et mangfold av hjelpere engasjerer målper-

sonen på samme måte dag for dag, dvs. at aktivitetene gjennomføres så likt som

mulig. Det er også viktig at hjelperne får mulighet til felles planlegging, slik at man

kan skape en god og felles arbeidskultur.

En god struktur kan også bidra til at målpersonen får kontroll over eget liv. Det

er ikke uvanlig at en ikke-strukturert hverdag resulterer i vegring og overras-

kende humørsvingninger. Bruken av taktile eller auditive dagsplaner eller uke-

planer vil kunne gjøre det lettere å bygge opp forståelse for hverdagens struktur.