128
Lære for livet
Et eksempel på fast struktur er at målpersonen alltid pusser tennene før frokost,
og ikke etter.
For at målpersonen skal vedlikeholde og videreutvikle kunnskapen om hverda-
gens struktur og sine ferdigheter i forskjellige gjøremål, må man sørge for gjen-
tagelser. Handlinger og gjøremål må utføres så likt som mulig. Å opprettholde
eller videreutvikle ferdigheter i dataprogrammet Sarepta, koke kaffe eller bidra
til påkledningen kan også kreve at aktiviteten må gjennomføres hver dag. Bruk
av slike ferdigheter vil etter hvert ta lengre tid. Det kan også bety at hjelper
overtar noen av gjøremålene, men på en måte som gjør at målpersonen forblir
involvert og engasjert. Hjelperens oppgave er å hjelpe og engasjere målperso-
nen på en måte som gir opplevelser av mestring.
Å bli dratt opp av «godstolen» i stuen og inn i en bil, uten å vite hva som foregår,
kan av naturlige årsaker lede til sterk irritasjon og kaos.
8.2.3 Fysisk aktivitet
Man bør sørge for at det blir gjennomført en eller annen form for fysisk aktivitet
hver dag. Man kan konsultere den lokale fysioterapeuten eller relevante kunn-
skapssentre om man ønsker bistand til utvikling av individuelle treningspro-
gram. Som tidligere nevnt bør man ha et spesielt fokus på de store muskelgrup-
pene som strekker kroppen, på tempo og på kondisjon. For noenmålpersoner vil
det også være nødvendig med avspenningsøvelser, gjerne sammen med musikk.
Å planlegge for fysisk aktivitet som en naturlig del i hverdagen er en utmerket
måte å holde målpersonen i form på. For eksempel å gå til butikken istedenfor å
bruke bilen, å hjelpe til med å bære varene osv.
Noenunge voksne personermed JNCL har problemermed kroppens temperatur-
regulering. De kan bli overopphetede, noe som kan resultere i stress og økt hjer-
tefrekvens. Det er viktig at aktivitetens intensitet tilpasses denne problematikken.