Kapittel 7 Sentrale pedagogiske områder
117
Roger og Svein i en friminuttsituasjon.
Å kompensere for manglende oversikt og manglende selvstendighet, og for
å se hvordan andre gjør aktivitetene, kreves et målbevisst arbeid av de voksne
på skolen. Hvordan kan man være en god ledsager som fremmer selvstendig-
het og aktiv deltagelse? Hvordan reagerer man på elevens egne initiativ og akti-
vitetsønsker? Er den hvite stokken et godt hjelpemiddel i friminuttene?
Relevante tiltak kan være ruteopplæring, at leker forklares og instrueres,
eller at eleven lærer seg skolegårdens geografi. Det kan også være nødvendig
med fysisk tilrettelegging. Mange elever med JNCL frykter å få en ball i ansiktet
eller å rote seg inn i en jungel av sykler. Det kan i tillegg være nyttig å lage en
liste over aktuelle aktiviteter som foregår i friminuttet.
Noen eksempler på fysisk tilrettelegging med tanke på friminuttet: Henge opp et
tau eller sette opp et rekkverk som leder eleven til den populære sklien. Sette opp et
lydfyr ved lekestativet og ved skolens hovedinngang. Forby ballspill eller sykkelpar-
kering rett utenfor skolens hovedinngang.