118
Lære for livet
Et godt grunnlag for inkludering og deltagelse i småskolen gjør overgangen til
mellomtrinnet lettere. Eleven har fått et sett av regler for lek, erfart vennskap og
kunnskap om muligheter i skolemiljøet. Når barna blir eldre, blir farten større,
og aksjonsradiusen til de andre elevene blir utvidet og mer uoversiktlig. I til-
legg kommer interessen for moter, utseende og det annet kjønn. Denne tause
form for kunnskap bør eleven med JNCL få hjelp til å bygge opp.
Hvordan skal man sompedagog fremmemuligheten til kontakt mellomeleven
med JNCL og de andre elevene? Det er viktig å forstå at man som voksen hjelper
kan være et hinder for spontan kontakt mellom eleven og medelevene. Å holde
avstand på en sensitivmåte, men samtidig være tilgjengelig, kan være en god regel.
Noen skoler har innført friminuttsvenn for eleven med JNCL. Dette er en
ordning der medelever på rundgang har som oppgave å være sammen med
eleven i friminuttene, eller å ta følge med eleven frem og tilbake fra friminutte-
ne. Tiltak som dette bør drøftes med foreldrene før det iverksettes. En slik ord-
ning bør planlegges i nært samarbeid med medelevene og eleven med JNCL,
slik at det oppleves som overkommelig og meningsfylt for alle parter.
Man bør være forsiktig med å tvinge frem en ordning med friminuttsvenn om
medelevene viser motstand. Dette fordi at det fort kan lede til krenkende situasjo-
ner for eleven med JNCL.
Fadderordninger der eldre elever får spesielt ansvar for yngre elever kan gjøre
det naturlig å omgås yngre elever i friminuttene. Noen skoler har positive erfa-
ringer med slike løsninger for elever med JNCL.
7.10 Oppsummering
Dette kapittelet avsluttes med noen pedagogiske retningslinjer for pedagoger
med ansvar for elever med JNCL.
Følg nøye med på elevens nivå i lesing og skriving. Oppgavene skal være i
tråd med elevens utviklingsnivå. Selv om eleven har gjort lignende oppgaver
tidligere, kan man ikke alltid forvente det samme resultatet noen måneder se-
nere. Prøver og oppgaver som krever lesing og god hukommelse, må reduseres
eller gjennomføres på alternative måter. Tenk mestring, deltagelse og utvikling.
Bruk av lydbøker må drøftes. Det er svært individuelt hvor mye elevene lærer
av å lytte til læreboken. De trenger tilleggsopplysninger for å forstå, og de tren-
ger ofte begrensinger av mengden fagstoff.