Table of Contents Table of Contents
Previous Page  89 / 100 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 89 / 100 Next Page
Page Background

87

BEDRE PROSESSER FOR ORGANISASJONSUTVIKLING

Fra skippertak til

kontinuerlige prosesser

og mer samhandling

Vi har til nå snakket om det faglige fundamentet. Vi har også lagt vekt

på at det er viktig å avklare organisasjonens grunnsyn på mennesker

og utvikling. Er vi medvirkningsorientert og hva konkret innebærer

det i så fall å være medvirkningsorientert og hvilke følger konkret får

det for hvordan vi driver organisasjonen? Vi mener også det er helt

fundamentalt å være bevisst dette om man skal engasjere en ekstern

fasilitator. Derfor la vi innledningsvis tydelig vekt på hvor vi står i

forhold til synet på mennesker, organisasjon og utvikling.

Vi har selv opplevd fasilitatorer som har vært veldig styrende og ville

ha organisasjonen i en retning uten nødvendigvis å samarbeide med

de ansatte i forhold til målsetting. Da blir det mer instruksjon enn

dialog.

Videre har vi lagt vekt på en organisasjonsanalyse som er grundig

og systematisk og som involverer hele organisasjonen. Dette er

krevende og det er behov for ressurser. Men når det er sagt, det

er viktig å ikke slurve med dette fundamentet. Om man får til

et eierskap og et omforent syn på hovedtrekk av analysen (alle

trenger ikke være enige i alt), har man en bedre forutsetning

for arbeidet videre. Tillitsmannsapparatet er en nøkkel til å få

dette til. Tillitsvalgte må være med fra starten av og gi innspill

til prosessen selv om de kan være uenige i at prosessene settes i

gang. Da har man skapt en nødvendig forankring. Så hva du gjør er

viktig, men like viktig er hvordan du gjør det. Analysen kan gjøres

på ulike måter. En av forfatterne gjorde gruppeintervjuer med 4-5

personer på en skole for å danne et bakteppe. En kan også bruke

medarbeiderundersøkelser som viktig input. Vår erfaring er at slike

undersøkelser ikke utnyttes godt nok og i flere organisasjoner blir

noe man mer pliktmessig gjennomfører. Dette kan man ikke tillate