87
BEDRE PROSESSER FOR ORGANISASJONSUTVIKLING
Fra skippertak til
kontinuerlige prosesser
og mer samhandling
Vi har til nå snakket om det faglige fundamentet. Vi har også lagt vekt
på at det er viktig å avklare organisasjonens grunnsyn på mennesker
og utvikling. Er vi medvirkningsorientert og hva konkret innebærer
det i så fall å være medvirkningsorientert og hvilke følger konkret får
det for hvordan vi driver organisasjonen? Vi mener også det er helt
fundamentalt å være bevisst dette om man skal engasjere en ekstern
fasilitator. Derfor la vi innledningsvis tydelig vekt på hvor vi står i
forhold til synet på mennesker, organisasjon og utvikling.
Vi har selv opplevd fasilitatorer som har vært veldig styrende og ville
ha organisasjonen i en retning uten nødvendigvis å samarbeide med
de ansatte i forhold til målsetting. Da blir det mer instruksjon enn
dialog.
Videre har vi lagt vekt på en organisasjonsanalyse som er grundig
og systematisk og som involverer hele organisasjonen. Dette er
krevende og det er behov for ressurser. Men når det er sagt, det
er viktig å ikke slurve med dette fundamentet. Om man får til
et eierskap og et omforent syn på hovedtrekk av analysen (alle
trenger ikke være enige i alt), har man en bedre forutsetning
for arbeidet videre. Tillitsmannsapparatet er en nøkkel til å få
dette til. Tillitsvalgte må være med fra starten av og gi innspill
til prosessen selv om de kan være uenige i at prosessene settes i
gang. Da har man skapt en nødvendig forankring. Så hva du gjør er
viktig, men like viktig er hvordan du gjør det. Analysen kan gjøres
på ulike måter. En av forfatterne gjorde gruppeintervjuer med 4-5
personer på en skole for å danne et bakteppe. En kan også bruke
medarbeiderundersøkelser som viktig input. Vår erfaring er at slike
undersøkelser ikke utnyttes godt nok og i flere organisasjoner blir
noe man mer pliktmessig gjennomfører. Dette kan man ikke tillate