Table of Contents Table of Contents
Previous Page  90 / 100 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 90 / 100 Next Page
Page Background

88

BEDRE PROSESSER FOR ORGANISASJONSUTVIKLING

seg som leder. En er nødt til å ivareta det på en grundig og god måte

og ta det som en tilbakemelding. Spørreundersøkelser er heller

ikke en objektiv sannhet. Så resultatene må tolkes og forstås ut i fra

et større hele. Klev og Levin (2009) hevder at mye av utviklingen

av organisasjoner er faglig svakt fundamentert. Vi er enige i det og

mener at det ikke bare er å ta noen teknikker og bruke de. Vi ser at

uten en faglig forankring, at man gjerne blir opptatt kun å gjøre. For

svak faglig fundamentering gjør at selve verktøyene får for stor plass

og gjerne blir et mål i seg selv.

Vi vet at tillit gjerne avler tillit. Dersom man opparbeider tillit er det

lettereå gi og ta tillit. Er man i en organisasjon der de ansatte har

dårlige erfaringer med utviklingsarbeid, vil forventningene være lave

eller at formålet er for lite avklart. Da må man ta erkjennelsen inn

og ta høyde for det, men samtidig minne seg selv om at oppsiden er

desto større for å gjøre en positiv forskjell. Verktøyene som vi har

presentert i del 3 kan både brukes som bidrag i en analyse, men

også til å identifisere tiltak. Dette skal ideelt sett bidra til enda mer

forankring både hos ansatte og hos ledelse.

Så kommer man gjerne til det som etter vår erfaring er vanskeligst-

nemlig forpliktelse. Dette er identifisert som helt avgjørende for

å lykkes med endringer (French & Bell, 1990). Det er gjerne her

lufta har en tendens til å gå ut av ballongen. Kombinasjonen med at

positive og gjerne høye forventninger er skapt på en samling gjør at

fallhøyden kan bli ekstra stor. Det hviler et stort ansvar på leder først

og fremst, men også på fasilitator til å få avklart dette på forhånd og

planlegge det.

Det er klart at om en gruppe på et sykehjem har identifisert tur til

Hawaii som viktig virkemiddel for å øke trivselen, så er det viktig

at dette kommuniseres at det ikke er økonomisk rom for dette.

Men en kan si at Hawaii er utenfor rekkevidde, men at en hører at

tur er viktig og at man skal kunne se på hvilke muligheter en har

innenfor budsjettet. Leder må heller bruke anledningen til å ta i mot

innspillene, men ikke saksbehandle de på slutten av seminaret.

Det er også sentralt at ønsket er sjekket ut.